Heroes of Today - magasinet om nya tidens hjältar

Han hjälper näringslivet och unga med engagemang att hitta varandra

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 09:12 CET

Simon Werbart Flato arbetar genom nätverket Sustainergies och rekryteringsfirman Hållbar rekrytering för att stärka banden mellan näringslivet och de som vill skapa förändring. Denna vecka lyfts han fram som veckans hjälte.

Simon är initiativtagare till den ideella organisationen Sustainergies som grundades 2009 och han arbetar med ett engagerat team för att sammanföra studenter med näringslivet. Syftet är att de tillsammans ska kunna jobba med frågor som rör hållbarhet och ansvarstagande. De har över 1700 studenter knutna till sig och erbjuder mentorskapsprogram, hjälper till med praktikplatser och sommarjobb och anordnar varje år Sustainergies Cup. En tävling där studenter får chans att lösa verkliga frågor åt olika företag och företagen erbjuds nya kreativa infallsvinklar.

Nyligen har han även varit med och startat rekryteringsfirman Hållbar Rekrytering, som erbjuder nischade tjänster för rekrytering och kompetensförsörjning inom hållbar utveckling inklusive företags ansvarstagande, miljö, arbetsmiljö och kvalitetsledning.

Enligt Simon är det företag och näringsliv som har möjlighet att snabbast få till en förändring i samhället och han hoppas få se mer långsiktiga lösningar och ansvarstagande på företagen. Och att fler börjar jobba utifrån sina värderingar.

”Det viktigaste är att alltid ha med sig sina värderingar och låta andra hitta sina egna. Det kan se lite olika ut men de vettiga värderingarna finns djupt inne hos oss alla, det räknar jag med. Och vi behöver ta med de värderingarna till jobbet om det ska bli förändring.” Simon Werbart Flato, Sustainergies och Hållbar Rekrytering

Veckans hjälte är Heroes of Todays koncept för att varje vecka lyfta fram en av alla de hjältar som finns i Sverige. Människor som genom sitt engagemang för en bättre och mer hållbar värld inspirerar till förändring och får oss andra att tro på vår egen förmåga att göra något.

Mer information om Simon Werbart Flato som Veckans hjälte, samt pressbilder:www.veckanshjalte.se

Kontakt:

Magnus Åkerlind - Ansvarig utgivare Heroes of Today
magnus@heroesoftoday.se

Simon Werbart Flato - Veckans hjälte
simonwflato@gmail.com

Bakom satsningen Veckans Hjälte står redaktionen på magasinet Heroes of Today – magasinet om nya tidens hjältar, som kom ut med sitt första nummer september 2010. De blev 2010 utnämnda till “Årets Miljöhjälte” av Världsnaturfonden WWF,  “Årets Eldsjäl” av tidningen LEVA och vinnare i JCI Sweden’s TOYP (Ten Outstanding Young Persons in the World).

Bakom satsningen Veckans Hjälte står redaktionen på magasinet Heroes of Today – magasinet om nya tidens hjältar. Heroes of Today kom ut med sitt första nummer september 2010. De har blivit utnämnda till “Årets Miljöhjälte 2010” av Världsnaturfonden WWF,  “Årets Eldsjäl 2010” av tidningen LEVA och vinnare i JCI Sweden’s TOYP 2011 (Ten Outstanding Yong Persons in the World).