Dyrare mat, nu

Han kan bli årets miljöhjälte.

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 06:35 CEST

Linus Källander, initiativtagare till den uppmärksammade Facebooksidan och tankesmedjan Dyrare mat, NU! är en av de nominerade till utnämningen Årets miljöhjälte som arrangeras av Min Planet och Världsnaturfonden, WWF. Totalt har 12 personer valts ut bland över 150 nomineringar.

Nomineringen lyder “För att ha startat den lysande smarta kampanjen Dyrare mat, NU! som har fått stor spridning och säkert öppnat ögonen för problemen inom livsmedelsindustrin hos många nya, tack vare sitt provocerande kampanjnamn och tydliga budskap.”

- Jag hade aldrig kunnat gissa att Dyrare mat, nu skulle nå sådan framgång, kommenterar Linus som arbetat med hållbarhetsfrågor i flera ungdomsorganisationer. Framförallt är det här ett bevis på att vi gemensamt kan skapa förändring genom att rikta ljuset mot lågprisjaktens negativa konsekvenser för natur och människor, fortsätter han.

Initiativet har idag lockat över 6000 medlemmar på Facebook och spridit sig till England, Finland, Estland och snart även i Frankrike. Genom att väcka diskussion och skapa mötesplatser för de aktörer som bär ett ansvar inom livsmedelsindustrin strävar Dyrare mat, NU! efter att fler ska agera utifrån sitt ansvar. Initiativet har välkomnats inte bara av konsumenter utan också av både handeln och producenter.

Allmänheten kan rösta på www.minplanet.se fram till torsdagen den 23 september.

Tankesmedjan Dyrare mat, NU! är en partipolitiskt obunden tankesmedja med syftet att vara ett forum för diskussion om hur vi som konsumenter, producenter, handlare och politiker kan ta vårt ansvar för att skapa en hållbar framtid.

Tankesmedjan har vuxit fram ur bloggen Dyraremat.nu och Facebook-sidan med samma namn, där tusentals personer genom sitt medlemskap i gruppen manifesterat budskapet att de inte accepterar den billiga matens negativa konsekvenser.

Det behövs mer förståelse för hur vår matkonsumtion är del av en lång och komplicerad kedja av konsekvenser, både bra och dåliga. Vi vill föra den diskussionen med dig och påverka samhället genom att bland annat utöva konsumentmakt, skapa transparens i leverantörskedjorna och delta i den politiska debatten.