Syntolkning Nu

Handbolls VM i Scandinavium med Isabelle Gulldén

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 11:55 CET

Sverige gruppmatch mot Argentina i Handbolls VM som spelas i Göteborg, syntolkas live på plats i Scandinavium.

Olle Tyrbo sitter denna gång bakom mikrofonen och kommenterar för de synskadade i Göteborg. Olle har även erfarenhet från att referera idrottsevenemang i Sverige Radio.

Ibland när det är idrott som syntolkas brukar det finnas med en och annan kunnig bisittare. Till Sveriges handbollsmatch mot Argentina heter bisittaren Isabelle Gulldén. Hon är svensk damhandbolls ”Golden Girl” och spelar både i Sveriges damlandslag samt i IK Sävehof. Den 19 december var Isabelle med om att vinna en svensk EM silver medalj när landslaget i finalen spelade mot Norge. Siffrorna slutade 25-20 varav Isabelle gjorde 7 av de svenska målen.

KÄNN PÅ EN ÄKTA SILVERMEDLAJ!!

De som är med i Scandinavium och lyssnar på syntolkningen kommer att få känna på Isabelles silvermedalj och bland annat höra henne berätta om hur det var att efter finalmatchen bli utsedd till Sveriges bästa spelare.

En dagsbiljett bokas/köps via GotEvents biljettkassa 031-811020

Biljetten är endagsbiljett och inkluderar samtliga matcher som spelas den 18 januari i Scandinavium. Dessa är:

16:15 Chile-Slovakien
18:15 Korea-Polen  SYNTOLKAS
20:15 Sverige-Argentina  SYNTOLKAS

Synskadades föreningar tycker att det är bra att alla sorters sport-, kultur- och nöjesevenemang syntolkas. Detta ger den enskilde synskadade en möjlighet och anledning att komma ut och se olika sorters föreställningar tillsammans med andra.

Några exempel på andra kommande syntolkningar runt om i landet:

• 5 februari, ”Leva Livet”. Den senaste musikalen på China Teatern i Stockholm.
    • 12 februari, genrepet av ”Melodifestivalen 2011” i Scandinavium.
    • 20 februari, ”Karlsson på taket”. Familjeföreställning på Oscarsteatern.
    • 3 mars, ”Romeo och Julia”. Succémusikalen på Göta Lejon i Stockholm
    • 19 mars, ”Obesvarad Kärlek” på Lisebergsteatern i Göteborg.
    • 26 mars, ”Vilken högoddsare” på Slagthuset i Malmö.

(Justering av datum kan förekomma. )

För ytterligare information kontakta:
Peter Lilliecrona - Syntolkning Nu, 031-360 84 45

I Sverige finns över 100 000 synskadade människor. Syntolkning Nu är en intresseorganisation för syntolkar. Medlemmarna syntolkar livearrangemang för personer med nedsatt syn. All syntolkning sker via mikrofon till hörlurar i teater/biosalongen under ordinarie föreställning. Föreningen arbetar även för att skapa fler arbetstillfällen till utbildade syntolkar, så att ännu fler synskadade skall kunna ges möjlighet till att besöka evenemang och få vara med om en syntolkning. Föreningen samverkar bland annat med SRF, US och FSBU.