Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Handeln Hus – unik mötesplats utvecklar handeln i Linköping

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2014 06:00 CET

Linköping Handel och Linköpings kommun startar Handelns Hus, landets första mötesplats i sitt slag med inkubator, inspiration och utbildningar för blivande och befintliga handelsföretag.

– Vi rustar oss för framtiden, säger projektledaren Rosie Hall på Linköping Handel.

Bakom projektet ligger skiftet i teknik och distribution. Kraven ökar på dem som planerar att starta eller redan driver butiker och deras anställda.

– Linköping behöver en levande handel med duktiga handlare, säger Michael Nydén, näringslivsstrateg på kommunens näringslivsbolag Nulink.

Kärnan i Handels Hus är en centralt belägen mikrogalleria. Här finns plats för ett tiotal blivande butiksägare och en gemensam kassalinje. Med låg risk kan deltagarna testa sina affärsidéer i skarpt läge och får samtidigt en kvalificerad utbildning med hjälp och stöd från erfarna handlare.

– Lärarna kommer från gymnasiet. Utbildningarna har komponerats för inkubatorns och handelns behov, berättar Karin Nyman, näringslivscoach på utbildningsförvaltningen.

I grunden ligger en kvalificerad utbildning på 500 gymnasiepoäng och en lika omfattande vidareutbildning. De innehåller allt från företagsekonomi och juridik till marknadsföring och personlig försäljning.

Handelns Hus blir mer än en inkubator, det ska vara en miljö där framtidens butiker mejslas fram och det senaste inom bland annat teknik, marknadsföring, betalningslösningar, sociala medier, butiksinredning, QR-koder och försäljning i världsklass presenteras.

– Gallerian blir ett showroom där hela handeln kan inspireras, lära och bli mer konkurrenskraftig, säger Rosie Hall.

Till projektet kopplas även forskning. I regionen finns betydande kompetens inom området och Linköpings universitet inrättade nyligen en ny professur i konsumentbeteende.

– Hela handeln med kedjor och mindre butiker står bakom projektet. Det betyder att Handels Hus kan stärka Linköpings ställning som en av landets ledande handelsplatser, sammanfattar Michael Nydén.

Bildtext:

– Handels Hus ska stärka Linköpings ställning som en av landets ledande handelsplatser, säger Karin Nyman (t v), Michael Nydén och Rosie Hall.

För mer information kontakta:

Rosie Hall, Linköping Handel, 070-7985323, rosie@phkonsulten.se

Michael Nydén, Nulink, 013-33 66 09, michael.nyden@nulink.se

____________________________________________________________________________________
Nulink - Linköpings näringslivsbolag
Storgatan 58, Telefon 013-33 66 00, E-post info@nulink.se, www.nulink.se

Linköping - En kommun som växer
Linköping har snabbt vuxit till landets femte största kommun med ca 150 000 invånare. Tillsammans med Norrköping utgör vi centrum i en av landets viktigaste tillväxtregioner. I Linköping finns över 10 000 registrerade företag och tillsammans med Linköpings Universitet, där 27 600 studenter återfinns skapas unika förutsättningar för att bo och leva men framför allt för att driva företag.
www.nulink.se