Handelsanställdas förbund

Handels och SEKO säger nej till avdrag för hushållsnära tjänster

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2005 13:55 CEST

Handelsanställdas Förbund och SEKO - Facket för Service och Kommunikation, säger till skillnad från de fyra byggfacken (Byggnadsarbetareförbundet, Elektrikerförbundet, Målarförbundet och Fastighetsanställdas förbund) nej till ett införande av avdrag för hushållsnära tjänster. Handels och SEKO:s förbundsordförande menar att ett sådant avdrag endast gynnar redan välbeställda.

- Det är märkligt att våra fackliga kamrater driver denna fråga så hårt. Ett avdrag för hushållsnära tjänster skulle gynna redan välbeställda och förstärka de redan alldeles för stora klyftorna i samhället, säger SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén.
- Våra lågavlönade medlemmar vill inte vara med om att via skatten ge subventionerat stöd till höginkomsttagarnas konsumtion, när behoven inom vården, skolan och omsorgen är så stora, säger Handels förbundsordförande, Lars-Anders Häggström.

Förbunden menar vidare att en skattesubvention av hushållsnära tjänster inte leder till någon ökad sysselsättning. Det flyttar bara på sysselsättningen från andra delar av ekonomin till den subventionerade branschen. Det finska exemplet visar att det stimulerades fram ca 3000 jobb i den subventionerade sektorn till en kostnad av ca 830 miljoner kr. Samma summa skulle generera lika många jobb inom till exempel äldreomsorgen. Förbunden tror inte heller att ett avdrag skulle minska svartarbetet.

- En skattesubvention av hushållsnära tjänster minskar inte svartarbetet mer än vad en satsning på offentliga tjänster skulle göra. Skillnaden i pris mellan vitt och svart arbete skulle fortfarande vara stort, säger Lars-Anders Häggström.

- Det finns till och med risk för ökat svartarbete genom den ökade aktiviteten som uppstår i branschen. Vi menar därför att ett samhälle med relativt höga skatter, stor offentlig sektor och mindre klyftor minskar svartarbetet mer än vad en subvention till en privat sektor som har problem med svartarbete skulle göra, säger Janne Rudén.

Förbunden menar att valet står alltså mellan ”offentliga tjänster” som kan konsumeras av alla, eller ”privata hushållsnära tjänster” som konsumeras av en lite grupp höginkomsttagare.

För mer information kontakta:

Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49

Sven Linberg, Pressombudsman, Handels: 070-630 97 02