Svenska Handelsbanken AB

Handelsbanken Capital Markets lanserar indexcertifikat på råvaror

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 10:10 CEST

Handelsbanken erbjuder nu möjligheten att placera i råvarumarknaden. Råvaror är en tillgångsklass som historiskt varit svårtillgänglig för svenska placerare. Med Handelsbankens indexcertifikat på råvaror kan placering ske direkt i de underliggande råvarorna; olja respektive guld.

Handelsbankens indexcertifikat på råvaror följer råvarupriserna på de stora råvarubörserna i världen. Varje indexcertifikat representerar en viss råvara, i det här fallet olja respektive guld. Indexcertifikat på råvaror är en direkt placering i råvarumarknaden. Det finns inte någon förvaltare och inte heller någon förvaltningsavgift. Indexcertifikaten på råvaror säljs och köps direkt på börsen i Sverige, i svenska kronor. Enklare kan det inte bli att placera i råvarumarknaden.

"Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra kunder att placera direkt i olja respektive guld" säger Peter Frösell, produktansvarig på Handelsbanken Capital Markets. "Undersökningar visar att en placering i råvarurelaterade aktier i första hand är en aktieplacering och inte en placering i råvaror. Våra kunder har nu möjligheten att placera direkt i råvarumarknaden."

Handelsbankens indexcertifikat på råvaror är noterade på NDX vid NGM. Kortnamnen är IC7K XAUSHB för indexcertifikatet på guld och IC7K CLSHB för indexcertifikatet på olja.

Mer information om Handelsbankens indexcertifikat på råvaror finns på www.handelsbanken.se/warrants
eller kontakta: Peter Frösell, tfn: 08 - 701 3122