Lions Clubs International

Handikappidrottare och tillika Paralympics-tävlande får pris av Sveriges Lions

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2012 10:54 CEST

Sveriges Lions ger imorgon, torsdag, på sitt riksmöte i Gävle Sveriges Lions Bragdlejon till Jeffrey Ige, kulstötare från Tensta, Stockholm, samt till Maja Reichard, tävlingssimmare från Nacka. Båda är förhandsuttagna till Paralympics i London.

Maja Reichard är synskadad, hon simmar för Nacka Handikappidrott. Sedan våren 2009 ingår Maja i landslaget. Maja erhöll 2011 Radiosportens ”Årets talang 2011”.

Jeffrey Ige är världsmästare och världsrekordhållare i kulstötning. Hans funktionshinder är utvecklingsstörning. 2011 fick han Sveriges Lions uppmuntringspris. Se bild.

Sveriges Lions Bragdlejon delas ut varje år till någon eller några funktionshindrade idrottare som gjort enastående insatser och som bedöms ha chans till goda insatser även framöver. Bragdlejon-priset är ett samarbeta mellan Sveriges Lions och Svenska Handikappidrottsförbundet.

Jeffrey och Maja får sitt pris under invigningen av Lions riksmöte imorgon kväll, klockan 18-20. Invigningen sänds via webben live på www.lions.se

På riksmötet delas också Lions Livskvalitépris ut. Det går i år till Lars Löfström från Lidingö och till Johan Carlson från Valberga samt till Stuvsta IF:s sektion ”Dream Team”. Livskvalitepriserna är Lions egna priser och ges till funktionshindrade som trots sitt funktionshinder gjort och gör fantastiska framsteg och insatser i livet.

Lars Löfström har varit rullstolsbunden sedan fem års ålder men har trots detta vunnit OS medaljer och VM-medaljer i rullstolsbasket, fri idrott, bänkpress och segling. Samtidigt utbildat sig så att han nu är forskare vid Karolinska Institutet och arbetar med rehabilitering av ryggmärgsskadade och äldre MS/stroke/Parkinson-patienter.

Johan Carlson som blev svårt skadad i en singelbilolycka tävlar i rullstolsmaraton och är en förebild för sin omgivning.

Stuvsta IF sektion Dream Team är ett lag för fotbollsintresserade ungdomar från 9 år och uppåt med funktionshinder. Motiveringen till det priset är att alla får vara med  och att det innebär social kontakt med likasinnade.

Vidare delar Sveriges Lions ut uppmuntringspris, också tillsammans med Svenska Handikappidrottsförbundet. Priset delas ut av lokala Lions klubbar. Det går i år till Tomas Hjert från Trångsund, rullstolsrugbyspelare. Och till Emil Anderson från Arboga. Funktionshindrad bordtennisspelare.

Om Lions

Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 500 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,3 miljoner medlemmar. Lions finns i 206 länder och geografiska områden över hela världen.

Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt.

Lions är politiskt och religiöst obundet.

Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.

För mer information: www.lions.se

PG: 90 1948-0