Nextcamp.se

Hans dåliga erfarenheter som företagare gjorde att han startade eget på nytt

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2019 11:37 CEST

Redan som 18-åring startade växjöbon Daniel Karlsson sitt allra första företag – en

nätbutik som sålde hobbymaterial och elektronikkomponenter. På den tiden fanns

väldigt få färdiga system, varför han själv fick lära sig programmering och bygga ett

fungerande varukorgssystem. Men nätbutiken skulle tyvärr möta samma öde som ett

flertal andra av hans projekt som följde under de kommande åren, nämligen bristande

försäljning och startkapital som såg sitt slut.

”Småföretagaren har drömmen och kunskapen om sin bransch
men de har inte alltid verktygen för att göra allt det där andra
– som ofta innebär skillnaden mellan liv och död i ett företag.”

Verkligheten för de flesta nya företag, är att de inom loppet av något år tvingas lägga ned sin verksamhet. Endast ett företag av tio överlever statistiskt sett den första tiden (Rapporten ”power 2 stay ahead” från Tele2). Sällan är orsaken att de gör ett dåligt jobb eller inte förstår branschen de arbetar inom, utan att de inte är experter på det mest fundamentala i alla företag – marknadsföring och försäljning.

Efter snart två decennier har Daniels kunskaper om marknadsföring utvecklats långt och innan han tog språnget på nytt, hade han ett ”hederligt arbete” hos en webbyrå med tusentals kunder både lokalt och globalt. Men som många andra entreprenörer, kände han ett kall inom sig. En drivkraft som endast en riktig entreprenör kan förstå. Det var dags att kombinera glädjen i att hjälpa andra företagare med utmaningen i att driva sitt eget företag. Resultatet blev den nylanserade webbtjänsten Nextcamp.se.

Nextcamp är en molntjänst för marknadsföring, som med tiden kommer växa med fler och fler verktyg tills det blir det självklara valet för en nystartad företagare som vill hitta nya kunder. Det samlar ett antal funktioner i en och samma kontrollpanel som möjliggör även för nybörjaren att skapa utskick och marknadsföring utan tidigare erfarenhet. Om alla småföretagare hade tillgång till prisvärd marknadsföring som inte kräver en högskoleutbildning för att använda, så skulle allt fler klara de första tuffa åren.

Daniel ser varje användare av tjänsten som en kollega. Alla ute efter att få förverkliga sina drömmar. Därför delar han med sig av sina mångåriga branschkunskaper i en blogg om marknadsföring och tvekar aldrig att hjälpa medlemmar med sina frågor eller rentav tekniska bekymmer som hindrar dem från att växa. Han har även skrivit en bok om digital marknadsföring och sökmotoroptimering som alla nya kunder får gratis. För vad är roligare än att kunna lyckas tillsammans?

Nextcamp.se är en molntjänst med ett flertal tjänster för ditt företagande och marknadsföring. Tjänsten riktar sig mot småföretagare och näthandlare som vill växa med verktyg för nyhetsbrev, sökmotoroptimering och digital marknadsföring.