SthART Agency

HANS FRODE PÅ VÅR GÅRD SALTSJÖBADEN.

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2010 10:43 CEST

Konstnären Hans Frode kombinerar gärna olika material och tekniker. På glasskivor monterade i gamla träramar målar han motiv, som förstärks av applicerade glasdetaljer. Tack vare sådana tillägg får tavlorna både djup- och reliefverkan, och genom bakomliggande neonljus i olika färger understryks effekterna. I kompositionerna återfinns ofta skrivna ledtrådar för tolkningen, men tanken är ändå att bilderna i första hand ska egga betraktarens egen fantasi. Ramarna blir fönster till andra världar, öppningar till tankarnas flykt i tid och rum. Mixen av stiluttryck och tekniker är omfattande, med bitar ur flera olika århundraden. Från det moderna gjutna glaset med neonbelysning, till 1800-talets överlastade guldramar, över 1600-talets passion för svulstiga stilleben, och tillbaka till renässansens fascination för perspektiv och fönster. Frode säger själv att han fascineras av renässansens tankar om konsten som ett fönster ut mot omvärlden. I utblicken låg den tidiga upplysningen i form av intresset för världen utanför den egna. En tanke om att alla nog inte uppfattade verkligheten likadant. Och skålarna fyllda med frukter ser han också som en naturlig metafor:
- Livet är ju som ett litet stilleben. Det är ett fruset ögonblick, ett utsnitt av det alldagliga och vardagsnära.

Hans Frode; född 1951 i Göteborg. Utbildning: konstskola i Västerås, Byam Shaw Art School, London. Under 1980-talet flyttade han till New York för att börja arbeta i neon. Där kom han i kontakt med New Yorks konstscen  och var med om att bygga upp  New York experimental Glass Workshop, numera Urban Glass . Idag arbetar Hans  Frode internationellt från sina ateljéer i  New York och på Öland.

Tid: Onsdagen den 22 september kl. 17-19

Plats: Vår Gård Saltsjöbaden AB, Ringvägen 6 133 80 Saltsjöbaden