Vodafone Sverige AB

Hans Kuropatwa ny VD för Europolitan Vodafone AB

Pressmeddelande   •  Maj 09, 2003 00:00 CEST

Hans Kuropatwa, Governance Director inom Vodafone Group, tar över som VD och koncernchef efter Jon Risfelt när denne nu lämnar svenska Vodafone efter tre år. Hans Kuropatwa har arbetat inom Vodafone Group i flera år och har även varit styrelseledamot i Europolitan Vodafone AB.

- Jon har efter tre framgångsrika år beslutat sig för att söka nya utmaningar. Under Jons tid som VD har Vodafone Sverige förstärkt och utvecklat sin ledande roll som operatör på den svenska mobiltelemarknaden, säger Ulf J Johansson, styrelseordförande i Europolitan Vodafone AB. Hans Kuropatwa har lång erfarenhet av såväl internationellt ledarskap som av att arbeta inom Vodafone Group. Det känns därför tillfredsställande att Vodafone Group plc nu ställer Hans Kuropatwa till vårt förfogande.

Hans Kuropatwa tillträder posten som VD och koncernchef för svenska Vodafone omgående.

Hans Kuropatwa är född 1958. Han var 1998-2001 styrelseledamot i svenska Vodafone. Han har tidigare varit Regional Managing Director of Southern Europe inom Vodafone Group samt haft styrelseuppdrag i Panafon SA (Grekland), Vodafone Malta, Omnitel (Italien), Airtel (Spanien) och Libertel (Holland). Senast har Hans Kuropatwa arbetat som Governance Director inom Vodafone Group.

För mer information kontakta:

Ulf J Johansson, styrelseordförande, Europolitan Vodafone AB Telephone: +46 734 25 26 12