Vänsterpartiet

Hans Linde (v): - Inte en man, inte en biståndskrona till EU:s insats i Georgien!

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 09:56 CEST

Idag har regeringen meddelat att Sverige kommer att delta i EU:s insats i Georgien med 25 man från Folke Bernadotteakademin, Statens räddningsverk och Rikspolisstyrelsen. Huvuduppgiften blir, enligt regeringen, att observera, analysera och rapportera om parternas efterlevnad av eldupphörsavtalet och andra överenskommelser efter den väpnade konflikten i Georgien i augusti 2008.

Insatsen ska finansieras med biståndsmedel. Vänsterpartiet motsätter sig att Sverige deltar i insatsen och att den finansieras med biståndsmedel.

- Att övervaka en vapenvila må vara lovvärt, men det är på inget sätt biståndsverksamhet. Det finns redan två internationella insatser i Georgien, från OSSE och FN, de har betydligt bättre förutsättningar att uppfattas som opartiska observatörer än en ny EU-insats. Att den borgerliga regeringen dessutom tar chansen att än en gång dränera det svenska biståndet gör saken bara värre, säger Hans Linde utrikespolitiska talesman.

Vänsterpartiet valde förra veckan att både i EU-nämnden och i skriftligt samråd med regeringen att anmäla avvikande mening mot planerna på en EU-insats i Georgien.

- Insatsen kan inte ses som något annat än en del i EU:s säkerhetspolitiska ambitioner, en utveckling vi starkt motsätter oss, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesman för Vänsterpartiet och ersättare i EU-nämnden.

För mer information, kontakta:

Hans Linde, 070290 0740

Vänsterpartiets presstjänst: 070620 0064