Ehrenberg Kommunikation

HANSA-PARK säsongsöppnar med världsnyhet

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 15:40 CEST

Den nordtyska nöjesparken HANSA-PARK öppnar för säsongen på skärtorsdagen den 9 april. Bland årets nyheter finns såväl en världsnyhet som en speciell attraktion för de minsta barnen. Dessutom finns från och med i år även en helt nybyggd semesterby i direkt anslutning till parken. Påsken firas enligt tradition med en blomsterfestival med över 150 000 vårblommor.

När nöjesparken HANSA-PARK öppnar för säsongen på skärtorsdagen, den 9 april, presenterar man även världsnyheten, berg-och dalbanan "Fluch von Novgorod" ("förbannelsen från Novgorod") som kommer att stå klar någon gång under april. Denna unika berg- och dalbana är ett teknologiskt vidunder som kombinerar ny teknik med nya upplevelser. Bland annat har den den brantaste lutningen i världen i totalt mörker (97 grader). Lägg därtill "launchcoaster" skjuter upp passagerarna med nära 1,8 G:s kraft, vilket motsvarar en acceleration från 0-100 på 1,4 sekunder. Detta gör den till en av de absolut snabbaste och mest spektakulära berg-och dalbanorna i Tyskland.

För de allra minsta besökarna erbjuder HANSA-PARK i år den så kallade "Niedrigseilgarten" en upplevelsepark för små besökare från 3 år. Här kan barn träna motoriken genom spännande och roliga övningar, bara några centimeter över marken. Attraktionen ligger under tak och är därför öppen i alla väder.

I den helt nybyggda semesterbyn "Hansa Park am Meer" kan besökare numera välja att hyra hus. Det finns fyra olika hustyper att välja mellan. Semesterbyn ligger precis bredvid parken i direkt anslutning till stranden och Östersjön.

Den 9 till 13 april firar HANSA-PARK påsk med påskharar och blomsterfestival, med över 150 000 vackra vårblommor. Gästerna möts av en påskhare vid ingången och alla barn som kommer utklädda till påskharar kan delta i en maskeradtävling. Utöver alla attraktioner finns dessutom en hel del utställningar att välja på för både små och stora besökare.

Fakta
HANSA-PARK i Sierksdorf utanför Lübeck är en av Nordtysklands största nöjesparker. Parken öppnade 1977 och har sedan starten utvecklats till en av de största semesterattraktionerna i Nordtyskland. HANSA-PARK besöks årligen av över en miljon besökare. Förutom ett stort antal karuseller, rutschbanor och roliga vattenupplevelser har parken olika shower, bl.a. med akrobatik, ballett och teater. HANSA-PARK har öppet dagligen mellan 9-18. Barn under 4 år går in gratis, för barn mellan 4-14 år och vuxna över 60 år kostar det 21,- euro (ca 230,-kr) och besökande mellan 15 och 60 år betalar 26 euro (ca 285,-kr). Parken är uppbyggd enligt konceptet att besökare endast betalar inträde och sedan är alla attraktioner inkluderade i priset. Den 25 oktober 2009 stänger parken för säsongen.

För mer information se www.hansapark.de