WIL Info

HANTVERK SOM BÄST PÅ MÄSSAN FINSKT HANTVERK 2010

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2010 10:30 CEST

Mässan Finskt Hantverk (Suomen Kädentaidot) fyller femton år i år. Ett brett utbud av finskt hantverk presenteras på mässan som arrangeras den 19–21 november 2010 på Tammerfors Mäss- och Sportcenter i Finland. Mässan är Europas största och mångsidigaste hantverksmässa och fyller två stora hallar. Mässan kommer att erbjuda mycket program, över 500 utställare, tusentals produkter samt massor av tips till alla som är intresserade av hantverk. Samtidigt pågår även mässan Stenar och Smycken.

Finskt Hantverk 2010 har femton års erfarenhet av att presentera finska handarbeten av hög kvalitet samt intressanta programpunkter. En undersökning som gjordes bland besökarna på förra årets mässa visar att mässan motsvarade förväntningarna till hundra procent. Mässan Finskt Hantverk vill med sin jubileumsmässa visa hur hantverk under årens lopp har följt sin tid och producerat produkter och idéer som följer tiden. Mässan som pågår under tre dagar erbjuder besökarna en helg fullt med upplevelser. Mässan öppnas den 19 november klockan 11.30 av Marianne Heikkilä, ordförande i finska organisationen Martta.

Mässan Finskt Hantverk arrangerades för första gången år 1995 i Tampere-hus. Då hade mässan 70 utställare och cirka 10 000 besökare. Under åren har mässan vuxit kraftigt och förra årets mässa hade över 31 000 besökare och 580 utställare.

Jubileumsårets utställningar, modevisningar, Talangarena, Stickningskaffé…

På jubileumsmässan finns en ännu mångsidigare utställningsgata med massor av broderiarbeten, årets tovningsmästare Leena Sipilä visar upp sina tovningsarbeten, Terhi Äikkää presenterar sina nostalgiska trähästar, utställarnas fina designväskor visas upp och även åländska hantverksprodukter kan beskådas. Under den tre dagar långa mässan arrangeras flera Hantverk- och designmodevisningar där utställarna visar upp sina arbeten. Intervjuserien Händerna berättar sin hållbara historia, som startades förra året, fortsätter även i år. Kända produkter får ett ansikte när deras tillverkare berättar om sina arbeten och om hur det är att arbeta som egen företagare. På Talangarenan kan man följa hur skickliga hantverkare arbetar och möta intressanta gäster. På stickningskaffé kan alla som är intresserade av stickning möta likasinnade, byta erfarenheter och ge tips till varandra. I olika arbetssmedjor kan mässbesökarna prova på olika arbetsmetoder.

I tävlingen för proffs och amatörer upptäcks talangerna och kunskaperna

På årets mässa Finskt Hantverk 2010 arrangerar Tammerfors Mässa Ab tävlingen Årets Artesan för andra året i rad. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma en nyexaminerad handarbetare och stödja eget företagande. Tävlingen Nya hantverksprodukter är öppen för alla utställare och på tävlingen uppmärksammas ny och fräsch design, användningen av traditionella arbetsmetoder och material samt hantverk av hög kvalitet. Även tävlingar om broderi- och stickningsarbeten kommer att arrangeras.

Internationella mässan Stenar och Smycken 2010 ökar intresset

Som tidigare arrangeras samtidigt med mässan Finskt Hantverk den internationella mässan Stenar och Smycken. Mässan arrangeras i D-hallen och utöver ädelmetaller och diamanter visas fossiler, råmineral, smycken samt prydnads- och bruksföremål som är tillverkare av sten.

Mässan Finskt Hantverk arrangeras av Tammerfors Mässa Ab i samarbete med Taito Pirkanmaa ry och med andra branschorganisationer. Mässan Stenar och Smycken artrangeras av Tammerfors Mässa Ab.

YTTERLIGARE INFORMATION OCH BILDER: www.kadentaidot.fi, www.kivimessut.fi

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi, tel. +358 207 701 200

Mervi Oksanen, projektchef, tel. +358 207 701 231, +358 400 760 877, mervi.oksanen@tampereenmessut.fi

Tanja Järvensivu, informationschef, tel. +358 207 701 205, +358 50 536 8133, tanja.jarvensivu@tampereenmessut.fi