Sveriges Konsumenter

Hantverkstjänster toppar stockholmarnas klagomålslista

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 17:16 CET

Boendefrågor samt Tele, TV och Internet toppar listan över klagomål som konsumentvägledarna i Stockholmsområdet fick från konsumenterna förra året.

- De flesta ville ha hjälp med vilka lagar och regler som gäller när de ska reklamera en vara eller en tjänst. Hantverkstjänster fortsatte att vara sorgebarnet inom Boende. Påtvingade abonnemang med långa bindningstider ställde till problem för konsumenterna inom telefoniområdet, säger konsumentvägledare Maria Wiezell.

Boende i Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Hägersten-Liljeholmen, Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm, Östermalm och Upplands-Bro kan kontakta Sveriges Konsumenter konsumentvägledning per telefon, e-post och brev för kompetent rådgivning. Under förra året hade konsumentvägledningen sammanlagt 7 289 kontakter som bland annat handlade om:

1.  Boende – problem med reparationer och underhåll

2.  Tele, TV och Internet – felaktiga produkter och oönskade abonnemang

3.  Hem och hushållsprodukter – reklamationer av möbler och hushållsmaskiner

4.  Resor och turism – inställda och försenade flyg

5.  Bilar och andra fordon – köp av bilar och reparationer

6.  Kläder och skor – förutom varor även kemtvätt

7.  Personlig vård och tillhörigheter – frisörtjänster, eltandborstar, barnartiklar

8.  Kultur och fritid – kurser, evenemangsbiljetter, träningskort

9.  Finans och försäkringsfrågor – hemförsäkringar, pensionsförsäkringar

10.  Vård och hälsa – glasögon, tandvård

Konsumentvägledningen har sedan 2008 drivits av Sveriges Konsumenter på uppdrag av de olika stadsdelarna. Personalen består av tre erfarna konsumentvägledare som finns tillgängliga varje dag mellan klockan 9 – 11, 13 – 15.

- Vi är mycket nöjda med att nå så många stockholmare med kvalificerad konsumentvägledning och tar gärna på oss fler uppdrag, säger Örjan Brinkman, ordförande i Sveriges konsumenter.

För mer information, kontakta:

Örjan Brinkman, ordförande i Sveriges Konsumenter

Fördelning av kontakterna på stadsdelarna

·  Södermalm   1 674

·  Norrmalm   1 072

·  Enskede-Årsta-Vantör   1 059

·  Hägersten-Liljeholmen   1 030

·  Kungsholmen       931

·  Östermalm    867

·  Farsta      557

·  Upplands-Bro      99 *

* från maj

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 28 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.