Happy Yachting

Happy Yachting utmanar i en traditionell bransch

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 07:29 CET

Happy Yachting erbjuder marknadens bredaste utbud från ledande varumärken som Harken, Liros, Musto, Spinlock och Tylaska i kombination med unika produkter som kan vara svåra att få tag i som amerikanska Velocitek eller italienska PROtect Tapes.

Initialt fokuserar www.happyyachting.com på Sverige, men målet är att under 2011 finnas på plats i övriga Nordiska länder.

— Detta är vad jag själv har saknat som seglare, säger Peter Gustafsson, VD på Happy Yachting.

— Engagerade seglare förtjänar bra prylar och kläder som gör seglingen snabbare, enklare och roligare. Oavsett om det handlar om cruising med familjen, doublehanded eller den viktiga regattan som man gärna vill vinna. Dessutom är ju segling är en fantastisk livsstil och vi tror vi kan förmedla en del av den känslan, något som inte alla klarar.

Många andra branscher har varit aktiva när det gäller att använda Internet som en kanal för att nå kunderna, men marinbranschen har varit mycket försiktiga.

— Man är väldigt traditionella när det gäller marknadsföring, butiker, distribution och mycket annat. Ofta funkar det på samma sätt som för 30 år sedan. Men nya kunder ställer helt andra krav på både utbud och tillgänglighet.

Sven Ernlothsson, som varit med från start, kompletterar:
— Ta en sådan sak som returrätt. Vi har 90 dagars fri returrätt - utan att vi ställer några frågor. Det är vanligt i många andra branscher. Det är konstigt att ingen av de stora aktörerna tar Internet på allvar.

Peter Gustafsson är själv aktiv seglare som både cruisar med familjen och kappseglar doublehanded och med full besättning. Han har sedan tidigare drivit seglingsbloggen blur.se, som har blivit norra Europas största sajt för seglare med runt 250.000 unika besökare per år. Han har också varit strategisk rådgivare åt flera globala varumärken när det gäller marknadsföring på Internet och sociala medier.

— Förutsättningarna är bra. Vi har bra koll på vad seglarna vill ha och har en löpande dialog med dem om vilka produkter som är bra och inte. Sedan kan vi Internet och sociala medier bättre än någon annan och har kapital som gör att vi kan växa.

— Och så älskar vi att ge bra service. Så vi kan kanske överraska på ett positivt sätt... Det skall bli otroligt kul, avslutar Peter Gustafsson.

För mer information, kontakta:

Peter Gustafsson
peter@happyyachting.com
+46 733 304000

Det finns prylar och kläder som funkar lite bättre. Och som gör seglingen lite roligare. Oavsett om det handlar om cruising med familjen, kvällskappsegling eller den viktiga regattan som man gärna vill vinna.

Vårt jobb är att hitta, testa och hjälpa våra kunder att välja rätt prylar. Och sjyssta kläder, både för havet och för bryggan. Sedan skall vi så klart se till att du kan få tag på dem snabbt, enkelt och till hyfsade priser.