Nordiska Travmuseet Ideell förening

Har aldrig tidigare visats i Europa!

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 12:36 CEST

Utställningen har aldrig tidigare visats i Europa.

Nordiska Travmuseet öppnar söndagen den 5 april kl.12 utställningen "Currier & Ives - Sulkysportens historia". Den pågår till mitten av oktober 2009.

Utställningen, som lånats in från Harness Racing Museum iGoshen, New York, består av 32 st1800-talslitografier med motiv från amerikansk hästsport.

CURRIER & IVES

Det vanligaste sättet att illustrera sulkysporten på är genom original och reproduktioner av Currier & Ives-tryck. Litografierna visar historien i en konstnärlig genre ofta kallad "Americana". Trycken visar 1800-talets liv och kultur med noggrannhet och charm.

Hästar och hästsport var populära motiv för Currier & Ives tryck. Vardagslivet var i allra högsta grad knutet till hästen; transporter, arbete, underhållning och kamratskap. Hästens betydelse för samhället kan inte övervärderas. Travsportens hjältar blev legendariska genom Currier & Ives tryck och var lika populära som dagens idrottsstjärnor. Varje gång ett nytt rekord sattes, gavs ett nytt tryck ut för att fira händelsen. Från 1840 till 1895 publicerade Currier & Ives mer än 600 tryck med motiv från sulkysporten. Den väldiga popularitet som dessa tryck fick är ett bevis på hästens betydelse för den amerikanska historien.

Under 1800-talets andra halvdel blev trycken massproducerade och såldes från gatustånd eller vagnar för ca 20 cent per tryck, 6 för en dollar, eller 100 för 6 dollar. Firman marknadsförde trycken som billiga och populära och de återfanns hemma hos både rika och fattiga. Eftersom trycken var billiga hängdes de upp överallt, till och med i stallet. Currier & Ives producerade 7000 olika tryck med olika motiv från amerikanskt vardagsliv och trycken blev en källa till nyheter, konst och underhållning för amerikanerna.

KONSTNÄRERNA

Currier & Ives anställde bara de bästa konstnärerna och litograferna eftersom de ansåg att kvalitet var det enda som lönade sig.

De tre vanligaste konstnärssignaturerna på trycken är Louis Maurer, Thomas Worth och John Cameron. En annan populär konstnär anställd i företaget var Scott Leighton. Han blev kontrakterad för att utföra 31 målningar. Leightons hästmotiv var omtalade för sin anatomiska korrekthet och sin skönhet. Hans ateljé i Boston blev en samlingsplats för kända hästmänniskor.

De små trycken färglades av unga kvinnor enligt löpande bands-tekniken. Kvinnorna arbetade i dåligt upplysta lokaler vid bord där varje kvinna la på en färg och skickade trycket vidare till nästa. Så fortsatte det tills trycket var färdigt färglagt. Större tryck färglades av personal med större erfarenhet och mer tid till noggrant arbete.