Lifecap AB

Har du en närstående som dricker, eller använder andra droger?

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 20:30 CEST

Min erfaren het är att jag är här för att lära mig någonting. Hela livet är en skola. Om jag väljer att se mig själv som ett offer för omständligheter utanför mig själv, kommer jag få gå om samma lektion om, och om igen. Vill du att din närstående ska ta sig i kragen och nyktra till? Bästa sättet att uppnå det, är att sluta ta hand om honom eller henne. Du är inte till hjälp om du ständigt och jämt tror på en missbrukares tomma löften. En aktiv missbrukare kan inte motstå sin drog. Han/hon är besatt av den, och när suget blir för starkt bleknar alla löften bort. Din missbrukande närstående kan inte hjälpa det, han/hon skadar dig inte med flit, det är besattheten som har tagit över när löftena återigen bryts.

Det enda sättet du som anhörig kan hjälpa till på, är genom att sluta ta hand om och sätta gränser, skarpa gränser. Obehagliga konsekvenser tycks vara det enda som hjälper missbrukaren mot att besluta sig för att ta tag i sitt problem. Enbart någon enstaka promille har klarat att fullfölja ett sådant beslut på egen hand. Det behövs professionell hjälp. Den anhöriges uppgift är att tala om att han eller hon inte vill vara med och hjälpa missbrukaren på hans/hennes dödsdans. Berätta att du älskar din missbrukande anhöriga (om du ör det) och att denne är välkommen tillbaka när denne är nykter.

Det ruskiga är att ofta går den missbrukande ned sig ännu djupare, efter det att anhöriga satt gränser. I majoriteten av alla fall hade denna nedgång kommit även om du hade stått kvar, det hade bara tagit längre tid, du hade dragit ut på pinan. En missbrukare behöver nå sin egen personliga botten. På Life CaP Centret hjälper vi människor att hjälpa sig själva. Vill du ha en personlig tränare som kan guida dig i missbruksfrågor så finns flera terapeututbildade, nyktra beroendepersoner bland våra samarbetspartner. Slå vår programansvarige, Jörhan Pienitzka telefon 08-54595943, en signal om du undrar över någonting.

På Life CaP Centret arbetar vi i individuella program och med par. Vi utbildar terapeuter och erbjuder en rad kurser t.ex. relations, kvinno- ledarskaps- och livskvalitetskurser. Vårt syfte är att hjälpa människor att må bättre i olika skeden av livet. Här arbetar ett nätverk av olika kompetenser och vår önskan är att förebygga dåligt mående. Vi är religiöst och politiskt oberoende. Verksamheten är kvalitetssäkrad enligt ISO 9001:2000.

Life CaP har även en jourtelefon som bemannas av utbildad terapeut med tystnadsplikt. Slå en signal till 0900-107 10 10 (samtalet kostar 15 kronor per minut).

Gaya Pienitzka

Vd och energiterapeut med inriktning relationer och sexualitet

Life CaP Centret Lindormsnäs AB

Telefon 08-545959 40 www.lifecap.se