Skyscanner

Harry Potter och dödsrelikarnas destinationer

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 11:19 CET

Mugglare över hela landet stormar biosalongerna för att se den nya Harry Potter filmen "Harry Potter och Dödsrelikerna". Skyscanner.se har sammanställt listan över alla destinationer som är ett måste för riktiga Potterfans.

Leavesden Studios, Hertfordshire

Det mesta av inspelningarna av Harry Potter serien har ägt rum i denna gamla fabrik. En större investering har nyligen gjorts av Warnes Bros vilket innebär att ett Harry Potter-museum, innehållandes bland annat rekvisita från filmerna, kommer att öppna här vid påsk 2011.

Swinley Foresr, Berkshire

Det här området användes i båda delarna av "Dödsrelikerna" för scener inklusive den där våra hjältar tillfångatogs av Snatchers som sedan förde dem till Malfoy Manor. Swinley Forest var också platsen för ett flertal andra stora scener däribland de med Death Eaters och några snöiga vinter scener.

Freshwater West, Wales

Denna vackra 1,2 kilometer långa strand i sydvästra Wales hyser "Shell Cottage", Bill Weasleys och Fleur Delacous hem som de flyttar till efter sitt bröllop. Huset i sig var en tillfällig byggnad och i dag finns det inga spår kvar av den, men du kan fortfarande besöka området och se platsen där den en gång stod.

Lavenham, Suffolk

Denna gamla engelska by med sina krokiga små hus blev Godric Hollows hemort i den nya filmen. Det var i denna by som Harrys föräldrar levde i innan de dödades av Lord Voldemort.

Londons gator

Även om det är oklart exakt hur stor inverkan Potterfilmerna har haft på antalet flyg till London är det tveklöst att huvudstaden har lockat ett stort antal turister tack vare dem. Ett flertal företag erbjuder guidade turer på platser så som Diagon Alley, där Harry anskaffar sina lager av trolldomsböcker, och så klart på den berömda plattformen 9¾ på Kings Cross Station. Till den senaste filmen har inspelningar ägt rum på Piccadilly Circus, Shaftesbury Avenue och Whitehall.

Wizarding World of Harry Potter, Orlando

Tidigare i år öppnade The Wizarding World, en del av Universals Islands of Adventure. Här finns en mängd sevärdheter från Potters värld; mugglare kan besöka Ollivanders Wand Shop, Hagrids hydda och Filchs Emporium of Confiscated Goods, eller varför inte hänga på turen the Dragon Challenge. Så greppa din kvast och flyg till Florida; lyckas du inte med det finns det alltid riktiga flyg till Orlando som tar dig dit!

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson