Mongara AB

Hasta och Refo gör kretslopp för hållbart entreprenörskap, att göra är det nya snacka

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2015 15:26 CEST

När man säger hållbarhet tänker många först på miljöarbete, men vi vet att det finns många olika dimensioner som ger hållbarhet, både ekologisk, socialt och ekonomisk. För att kunna påverka och vara med som en aktiv del i samhällsutvecklingen så tror vi på att ta små steg hela tiden för att förbättra. Vi tänker också att det är dags att arbeta aktivt  för att förena entreprenörskapet med hållbarhet på daglig basis.

Genom att fokusera på likheter istället för att försöka överbrygga olikheter har vi hittat möjligheter att förena kreativitet med affärssinne i våra processer. Det handlar mer om att varje produkt får bära en del av det som vi traditionellt har kallat CSR och legat som en marknadsföringskostnad. Ett nytt sätt att tänka som bygger både intern och extern stolthet.

Vårt kretslopp startar med att Hasta samlar, sortera och sparar svinn från sin produktion, Materialet kommer till oss på Refo där våra designers och remakare gör produkter av det. Alltid med fokus på design, fiffiga detaljer som ökar användningsmöjligheten och hållbarheten. Grejer som tål ett aktivt liv. Idag är allt handgjort och i små serier.

I produktion finns förvaring, väskor, smycken och kylhinkar. Vi ställer ut på Formex tillsammans med Hasta i monter A05:31 och i samband med det kommer produkterna att finns till försäljning på respektive webbshop.

" Vi är entreprenörer från början och vill få med hållbarheten i det vanliga arbetet" säger både Liselotte Norén, refo, och Stefan Schörling från Hasta. Det är dags att ta ett steg i taget varje dag, hela tiden. Så skapar vi förändring och en bättre värld på ett hållbart sätt.

Mongara har bidragit till förändring och verksamhets- utveckling av företag och organisationer i snart 20 år. För en del kunder är det vi som genomför utbildning inom ledarskap, kommunikation och affärsutveckling. För andra frigör vi förbättringsmöjligheterna genom att arbeta med utvecklings och innovationsprocesserna hos dem. Alltid med mod och kraft som ger dig konkreta resultat!

Som ett bidrag i samhällsutvecklingen driver vi sedan knappt två år www.refo.nu med visionen: Vi vill förbättra världen genom designad remake. Våra lokala kretslopp ger jobb, integration och minskat svinn. Alla kan göra något!

För refo kontakta Liselotte.noren@mongara.se eller 0704411868 och för Hasta Thérèse Danielssson på therese.danielsson@hasta.se.