RFSL Nord

Hatbrott - med fokus på hbt-personer / Seminarium i Luleå 9/12

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 11:01 CET

I anslutning till Riksteaterns besök i Norrbotten med teaterföreställningen No Tears For Queers, om hatbrott mot homosexuella, arrangerar RFSL Nord med stöd av Brottsofferfonden och i samarbete med Röda korsets byrå mot diskriminering samt Luleå brottsofferjour, onsdag den 9 december kl 18.30 ett seminarium om hatbrott.

Plats: Lillan, Skeppsbrogatan 16. Dörrarna öppnas kl 18.00.

Före detta hatbrottsansvarige överåklagaren Sven-Erik Alhem, som är ny ordförande för Brottsofferjourernas riksförbund och en uppskattad föreläsare, berättar om grunderna till hatbrott, journalisten Facundo Unia, som attackerades av nazister på Stockholm Pride berättar om sina personliga upplevelser och Åsa Sannerborg, brottsoffersamordnare på Polisen i Norrbotten ger en lokal vinkel kring bland annat den höga hatbrottsstatistiken i länet.

Diskussionen, där det också ges tillfälle att ställa frågor från publiken, hålls samman av moderatorn Jan-Olov Madeleine Ågren från Röda korsets byrå mot diskriminering.

Seminariet är kostnadsfritt och pågår cirka tre timmar med avbrott för fikapaus.

Media hälsas välkommen att delta. Vid eventuellt intresse för intervjuer med föreläsarna före seminariet kontakta RFSL Nord på 070-670 75 11.

RFSL Nord, är den nordligaste avdelningen inom RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, och har sin administrativa bas i Piteå. Föreningen är verksam i 19 kommuner i Norrbotten och Västerbotten. Ordförande är Linda Kärki, Piteå.