Svensk Israel-Information

Hatprotester planeras vid handbollsmatch mellan Sverige och Israel

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2011 20:23 CEST

Det har cirkulerat uppgifter om att stora anti-israeliska demonstrationer i Karlskrona planeras vid EM-kvalet i handboll 12e juni. Sajten ”Vi mänskor” publicerar en uppmaning till protest på sin hemsida: Protestera mot Israelmatchen i Karlskrona.

Inför matchen sprids fortfarande ett flygblad med bilder på ett dött barn, samt påståenden om att Israel är en en "apartheidstat". Att alla medborgare i Israel har rösträtt, yttrandefrihet, och lever i ett rättssamhälle är inget som bekymrar Protestaktivisterna. Israeliska sport-team diskriminerar inte heller mellan individer av olika etnisk bakgrund. Det är kompetensen som avgör, av den enkla anledningen att Israel vill vinna i så stor utsträckning som möjligt.

Dessutom innehåller flygbladen falska citat av Nelson Mandela. http://www.nyhetsbanken.se/arkiv/Israelflygblad.pdf  Trots påpekanden från bl.a. Erik S på bloggen Pophöger finns flygbladet fortfarande kvar att ladda ner.

Citaten härstammar från en text av Arjan el Faseed från Electronic Intifada. el Faseed inspirerades av Thomas L. Friedman skrev ett låtsas-brev som han tyckte bush borde ha skrivit. Detta fick al Faseed att skriva ett eget brev i Mandelas namn till Thomas Friedman. Men brevet fick eget liv, och tolkades som riktiga citat av Mandela. Al Faseed skriver om detta på sin blogg.

Det är anmärkningsvärt att SSU, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill delta i spridandet av denna typ av hatpropaganda och lögner.

Enligt människorättsorganisationen Freedom House rankas Israel som det enda fria landet i Mellanöstern.  http://justjournalism.com/the-wire/freedom-house-ranks-israel-as-only-free-country-in-middle-east/

Det verkar som om engagemanget och hatet väcks till liv som aldrig annars, när det gäller något som har med Israel att göra. Arabvärlden må brinna, Syrien dödar och torterar tusentals fredliga demonstranter, Libyen skjuter prick på och bombar sina egna medborgare, uppror kväses på det mest brutala sätt i Bahrein och Jemen men det enda land som förmår att hetsa Vänstern, Miljöpartiet, SSU till aktioner av det här slaget är Israel. Annars är det blygsamma uttalanden (i bästa fall) som gäller. Inga hetsaktioner annat än mot Israel.

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.