Halmstads Bollklubb

HBK jubilerar mot Örgryte

Pressmeddelande   •  Sep 12, 2003 13:58 CEST

En viktig match i kampen om medaljerna
På söndag så är det åter allsvensk match på Örjans vall. Örgryte kommer på besök och det blir en tuff men intressant uppgift. Vinst och avståndet till Örgryte ökar till sex poäng.

- I sina bästa stunder är de ett lag som kan slå de bästa, men de har varit lite ojämna i år. De har ett giftigt anfall som man måste ha stor respekt för samtidgt som de har en mycket duktig fotbollsspelare på mitten i Marcus Johannesson. De har varierat lite försvarsmässigt men verkar ha hittat en bra konstallation på slutet, menar Jonas Thern, HBK:s tränare.

Före uppehållet blev det två raka förluster för HBK som dessförinnan hade en lång förlustfri trend.
- Vi har haft ett bra uppehåll med bra träningar där det ser ut som spelarna har fått tillbaka energin, så att vi ska börja göra mål igen, säger Thern.

Spelare som har saknats under denna tid är landslagsspelarna Mikael Nilsson, Andreas Johansson och Tomas Zvirgzdauskas.
- De ser helt okej ut, även om det varit lite omtummlande för kvalhjälten Mikael Nilsson. Nu har de tränat två pass med oss, vi tränar ett lättare på lördag sen är det ytterligare en dag till match. Så på söndag är de säkert taggade igen.

Zvirgzdauskas är avstängd liksom Mattias Thylander och Sharbel Touma.
- Det är ett stort avbräck samtidigt får de som normalt sett är utanför visa framfötterna och förhoppningsvis täppa till tomrummen, menar Thern.

En som har möjligheten att jubilera på söndag är Torbjörn Arvidsson som vid spel gör sin 300:e allsvenska match för föreningen. Debuten skedde i april 1989 mot Örebro och han är nu inne på sin 15:e säsong i föreningen och faktiskt på sitt tredje decennium.

Kanske ett än större jubileum har föreningen. För mot Örgryte på söndag så är det match nummer 1 000 i allsvenskan för Halmstads BK. Premiären skedde 30 juli 1933 mot AIK och nu 70 år senare är det alltså dags för 1 000:e matchen i högsta serien.