HBM

HBM lanserar universell mätförstärkare för töjningsmätning med hög kanaltäthet

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 09:48 CEST

– Nya MX1615 kan ansluta upp till 16 töjningsgivare

Test- och mätteknikföretaget HBM lanserar MX1615, en mätförstärkare med universalingångar för hantering av alla typer av mätuppgifter för töjningsgivare. Den nya modulen är utrustad med många kanaler, vilket gör det möjligt att ansluta upp till 16 töjningsgivare i en mängd olika konfigurationer, inklusive stöd för fullbrygga, halvbrygga och kvartsbrygga med både 3-trådskretsar och de patenterade Kreuzer 4-trådskretsarna.

MX1615 ökar flexibiliteten hos mätningarna eftersom alla kanaler även kan användas både till att registrera standardiserade ± 10 V spänningssignaler och för att mäta temperaturer med en PT100-givare. Det är möjligt att ställa in parametrarna för varje kanal individuellt och alla kanaler är försedda med 24 bitars A/D-omvandlare. Datahastigheten 19,2 kHz och den maximala bandbredden av 3 kHz per kanal säkerställer att MX1615 täcker ett brett mät-och analysintervall.

Matningspänningen för töjningsgivarna kan för varje kanal ställas in som en bärfrekvens eller DC-spänning. Bärfrekvensmetoden, den elektriska isolationen av kanalerna och cykliska kontroller för automatisk justering, gör att mätförstärkaren är mycket okänslig för elektromagnetiska störningar som exempelvis kan orsakas av växelriktare, höga strömflöden eller elektriska maskiner.

Eftersom den ingår som en del i HBMs omfattande mätsystemsfamilj QuantumX kan MX1615 lätt kombineras med andra moduler för att snabbt skapa en distribuerad mätarkitektur. Detta innebär att den på enkelt sätt kan kombineras med analoga utgångar, digitala ingångar/utgångar, CAN-buss- eller EtherCAT-anslutningar. Dataöverföring till en dator förenklas genom användningen av Ethernet TCP/IP.

Bildtext
MX1615 SG, en mätförstärkare i QuantumX-serien från HBM, förenar mångsidighet och god mätkvalitet med hög kanaltäthet.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Höglund
Presskontakt, HBM Sverige
E-post: cecilia.hoeglund@hbm.com

Malin Westlund
Presskontakt, Ren kommunikation
E-post: malin.westlund@renkommunikation.se

Om HBM Test and Measurement

HBM (Hottinger Baldwin Messtechnik) är världsledande på marknaden för vägningsteknik, test och mät. Produktprogrammet från HBM omfattar hela mätkedjan, från virtuella till fysikaliska tester och provningar och inkluderar töjningsgivare, givare och sensorer, noggranna förstärkare och signalomvandlande elektronik, mätdatainsamlingssystem (DAQ)och mjukvara för mätningar. HBM erbjuder även kundspecifika lösningar för alla typer av applikationer.

HBM grundades i Tyskland 1950 och har idag cirka 1 500 anställda och produktionsanläggningar i Tyskland, USA och Kina. Företaget är representerat i över 80 länder över hela världen, inklusive Sverige. Läs mer på: www.hbm.com