HBM

HBM lanserar version 3.3 av datainsamlings- och analysprogrammet catmanAP

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 11:11 CEST

– Möjliggör enkel utvärdering av utmattningsprov

Datainsamlings- och analysprogrammet catmanAP från test- och mätteknikföretaget HBM finns nu i den nya versionen 3.3. Programmet är lätt och intuitivt att använda, men erbjuder trots detta en stor mängd funktioner. Den nya programvaran catmanAP 3.3 stöder stora delar av HBMs utbud av mätteknikhårdvara.

catmanAP innehåller ett antal moduler, vilket gör det mycket flexibelt och därför idealiskt vid arbete med en mängd olika mätuppgifter. Den nya programversionen fokuserar på enkel användning och innehåller ett förbättrat användargränssnitt som gör vanliga uppgifter som inställning av automatiska mätsekvenser eller analys av mätdata ännu tydligare och exaktare.

catmanAP 3.3 erbjuder även nya dataanalysfunktioner. Vid till exempel utmattningsprov, är statiska metoder såsom rainflow, time at level och span pairs idealiska för att grafiskt återge relevanta materialbelastningar för att uppskatta materialets utmattning. Amplituderna och medelvärdena av en belastning registreras, vilket gör det möjligt att presentera deras frekvenser i ett beskrivande tredimensionellt diagram. Denna analys kan även göras i realtid, vilket gör det möjligt att omedelbart komprimera data vid långtidsmätningar. Funktionen Advanced Cursor Graph för grafisk analys av mätdata har också förbättrats.

Bildtext: Den nya versionen 3.3 av catmanAP datainsamlings- och analysprogram har blivit ännu mer användarvänligt och innehåller många nya funktioner.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Höglund
Presskontakt, HBM Sverige
E-post:  cecilia.hoeglund@hbm.com

Malin Westlund
Presskontakt, Ren kommunikation
E-post: malin.westlund@renkommunikation.se

Om HBM Test and Measurement
HBM (Hottinger Baldwin Messtechnik) är världsledande på marknaden för vägnings-, test- och mätteknik. Produktprogrammet från HBM omfattar hela mätkedjan, från virtuella till fysikaliska tester och provningar och inkluderar töjningsgivare, givare och sensorer, noggranna förstärkare och signalomvandlande elektronik, mätdatainsamlingssystem (DAQ)och mjukvara för mätningar. HBM erbjuder även kundspecifika lösningar för alla typer av applikationer.

HBM grundades i Tyskland 1950 och har idag cirka 1 500 anställda och produktionsanläggningar i Tyskland, USA och Kina. Företaget är representerat i över 80 länder över hela världen, inklusive Sverige. Läs mer på: www.hbm.com