HBM

HBM presenterar ny digital vridmomentgivare

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2011 14:13 CET

-      Nya T40FM mäter höga vridmoment upp till 80 kNm

Mätteknikföretaget HBM introducerar nu vridmomentgivaren T40FM på den svenska marknaden. T40FM är en digital efterföljare till HBMs analoga T10FM-serie av vridmomentgivare.

Den nya produkten är ett svar på att kraven på vridmomentmätningar i provbänkar under de senaste åren har ökat.  Allt högre vridmoment måste mätas exakt i transmissionsprov för exempelvis motorer och växellådor.

– Vi ser en ökad efterfrågan på vridmomentgivare som kan mäta höga moment, exempelvis i samband med transmissionstester i bilindustrin och välkomnar den nya digitala T40FM, som erbjuder både exakthet och kostnadseffektivitet, säger Mats Sandberg på HBM i Sverige.

Den nya vridmomentgivaren, T40FM, har en modifierad rotordesign och är försedd med en ny digital rotor- och statorelektronik. Denna kombination garanterar hög precision och repeterbarhet i provbänkarna.

Den förbättrade rotorn i T40FM har samma mått som dess föregångarmodell T10FM. Därmed blir det enkelt att byta ut vridmomentgivaren i befintliga applikationer. T40FMs extremt korta design sparar plats i provbänkens uppbyggnad och håller därmed kostnaderna nere. De höga tillåtna sidokrafterna möjliggör också direkt montering av maskinelement utan krav på stödlager

Den digitala överföringen av mätvärdena säkerställer okänslighet mot störningar utan dataförlust även vid EMC-kritiska applikationer. Genom den speciella A/D-omvandlingen i kombination med den höga samplingshastigheten av 38 125 mätvärden/s, förhindras felaktigheter i frekvensinnehållet i omvandlingen på ett säkert sätt. TMC-gränssnittet i vridmomentgivarens stator möjliggör kommunikation med gränssnittsmodulen TIM40. Denna understöder flera fältbussar som CAN, Profibus-DP eller EtherCAT. Därmed finns garanti för en enkel och flexibel integrering i befintliga och framtida provbänkskoncept.

Ytterligare information om den nya vridmomentgivaren hittar du på:
www.hbm.com/de/menu/produkte/aufnehmer-sensoren/drehmoment/t40fm/

Bild:
Vridmomentgivaren T40FM har samma mått som sin föregångare T10FM men avsevärt förbättrade mekaniska egenskaper. Ladda ner bilden på: http://www.hbm.com/fileadmin/mediapool/press/T40FM_Torque_Flange_rgb.jpg

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Höglund
Presskontakt, HBM Sverige
E-post: cecilia.hoeglund@hbm.com

Malin Westlund
Presskontakt, Ren kommunikation
E-post: malin.westlund@renkommunikation.se

Om HBM Test and Measurement

HM (Hottinger Baldwin Messtechnik) är världsledande på marknaden för vägningsteknik, test och mät. Produktprogrammet från HBM omfattar hela mätkedjan, från virtuella till fysikaliska tester och provningar och inkluderar töjningsgivare, givare och sensorer, noggranna förstärkare och signalomvandlande elektronik, mätdatainsamlingssystem (DAQ)och mjukvara för mätningar. HBM erbjuder även kundspecifika lösningar för alla typer av applikationer.

HBM grundades i Tyskland 1950 och har idag cirka 1 500 anställda och produktionsanläggningar i Tyskland, USA och Kina. Företaget är representerat i över 80 länder över hela världen, inklusive Sverige. Läs mer på: www.hbm.com