Göteborg & Co

HBTQ-festivalen i Göteborg bjuder in till pressträff

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 11:58 CEST

PRESSINBJUDAN

SÄTT FÄRG PÅ GÖTEBORG OCH SKAPA EN ÖPPNARE STAD!

HBTQ-Festivalen bjuder in till Pressträff

torsdagen den 29 mars kl.11:00 – 12:00

på Göteborgs Konstmuseum, Götaplatsen i Göteborg

Det är med stolthet vi vill presentera nyheterna för HBTQ-Festivalen 2012 och avslöja innehållet i årets festivalprogram samt vår festivalkampanj.

Festivalen fyller 6 år och har numera verksamhet som pågår året runt i hela Västra Götalandsregionen men har sin höjdpunkt den 30 maj - 3 juni. På tre år har festivalbesöken ökat från 10 000 besök 2009 till över 127 000 besök 2011. Sedan två år tillbaka har vi allmän flaggning med regnbågsflaggan i hela staden. I år inleds flaggningen den 21 maj och pågår fram till den 3 juni. Samtidigt öppnar vi våra InfoCentrum i Nordstan och på Stora Teatern.

– Inriktningen i år bygger på kvalitet och innehåll då vi för länge sedan nått våra kvantitativa mål. Redan nu ser vi att flaggorna börjar ta slut då många bolag och förvaltningar redan bokat upp för att flagga på sina flaggstänger, säger Tasso Stafilidis, verksamhetschef.

Vi presenterar våra festivalplatser, avslöjar såväl programinnehåll som namnen på våra invigningstalare, våra regnbågsambassadörer och många fler. Vi presenterar vår regnbågsrestauratör, våra nya samarbetspartners och inte minst skaparna av årets festivalkampanj. En interaktiv kampanj som kommer att engagera alla göteborgare och stadens besökare.

– Jag tror att vi åter kommer att slå nytt rekord med Regnbågsparaden som i år avslutas framför stora scenen på Liseberg där vi bjuder på vår hejdundrande Regnbågsgala, säger Tasso Stafilidis.

På plats den 29 mars finns ett urval av representanter för våra över 300 samarbetspartners som berättar om sina arrangemang och sin verksamhet i årets HBTQ-Festival.

För mer information kontakta:

Tasso Stafilidis, verksamhetschef för HBTQ-Festivalen Tel: 070-376 04 03

HBTQ-Festivalen är en unik konst- och kulturfestival som lyfter upp normkritik och hbtq-personers livssituation i en konst- och kulturkontext. HBTQ-Festivalen synliggör en mångfald av uttryck genom att samordna och arrangera konst och kultur av högsta kvalitet. HBTQ-Festivalen skapar också mötesplatser och arenor för kunskapsfördjupning, samtal och reflektion. Genom konsten och kulturen uppmuntrar vi även till ett öppet och respektfyllt samhällsklimat i Göteborg och Västra Sverige som motverkar fördomar och diskriminering på grund av sexuell läggning och könsidentitet. Läs mer om festivalen på www.hbtqfestivalen.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com