Kaolin

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 16:18 CEST

HDK-Masterstudenter 25.8 – 12.9 2012

Clay

Keramikerna Johan Bjärntoft, Charlotta Bellander, Yanfeng Zhang, Jeong Yun Choi, Young-Mi Kim och Kristina Falck utexaminerades vid Högskolan för Design och Konst våren 2012. Nu visar de en del av sina examensarbeten i hösten första utställning hos Kaolin. Gemensamt för dessa utställare är en hängivenhet till leran, ett ständigt utforskande av dess möjligheter och begränsningar samtidigt som man anar influenser från både den svenska och den asiatiska keramiktraditionen.

Uttrycken varierar men skapar ändå en helhet och ett lugn när de visas tillsammans. De kompletterar varandra utan att förlora sin egenhet. Inspirationen hämtas både från naturen, en specifik färg, ett mönster eller Georgia O´Keffes måleri. Kaolin är stolta över att få visa dessa lovande keramiker som tagit bruksgodset till ännu en dimension.

Aor Sutthiprapha 25.8 – 12.9 2012

Waewing Indigo

Den thailändska keramikern Aor Sutthiprapha arbetar med upprepning i både form och mönster. Repetitionen är nyckeln till koncentration och igenkänning. Själva arbets-processen är ett sätt för henne att lära känna leran och förstå hur den förändras. Leran kan aldrig bemästras, dess natur är obeständig och skör, precis som livet självt.

Till sin utställning i Kaolins projektrum har hon drejat en serie fat och skålar i porslinslera, dekorerade med ett detaljerat engobemönster i kobolt som sedan har glaserats med en opak satinglasyr och oxidationsbränts. Aor Sutthiprapha tog sin masterexamen vid HDK 2010 och har sedan dess haft ett flertal separatutställningar i både Sverige och utomlands.

Välkomna på vernissage lördagen den 25 augusti 2012, kl. 11-16

Hanna Grill Lyssarides

Intendent Kaolin

Hornsgatan 50

tel. 08-644 46 00

www.kaolin.se

info@kaolin.se

Öppet: Tis-fre. 11-18, lör.11-16, sön. 12-16

KAOLIN är en renodlad keramikgrupp som bildades 1978. Vi är alltsedan starten belägna på Hornsgatan 50 nära Mariatorget i Stockholm där vi driver både butik och galleri.

Gruppen består idag av nitton keramiker som arbetar med konsthantverk av hög klass, både bruksgods och skulptur. Våra medlemmar arbetar i sina egna verkstäder och finns representerade över hela Sverige.

Vi arrangererar ca 12 separatutställningar per år med inbjudna gästutställare, både svenska och utländska, framförallt från våra nordiska grannländer. Kaolin tar även emot konstföreningar och grupper på privata visningar och konstföreningskvällar samt anordnar öppna föreläsningar och konstkvällar. Mer info på vår hemsida: www.kaolin.se