CBM Produkter AB

HEAD satsar på simning

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 11:34 CET

Med avancerad teknologi och 60 års erfarenhet från MARES dykprodukter lanseras tre olika produktgrupper, simkläder, simglasögon och simtillbehör. Under året kommer sortimentet även breddas med simdräkter för triathlon.

Simkläder

HEAD har satsat på avancerad teknologi och hög kvalitet i sin nya simkollektion. De italienska tygerna är tillverkade på ett unikt sätt som ger ett tätare och mer elastiskt material. Simkläderna blir mer slitstarka och svettåliga än andra märken på marknaden, de håller också färgen bättre. HEADs tävlingslinje använder sig av kompressionsteknologi för att öka blodflödet och på så sätt öka muskeleffekten. Sömmarna är limmade och materialet är behandlat med teflon för att minska vattenmotståndet. Simkläderna finns för herr, dam och junior.

Simglasögon

HEAD har utvecklat ett brett sortiment av simglasögon och masker som täcker all typ av vattensport. Simglasögonen har utvecklats med avancerad teknik och erfarenhet från MARES dykmasker. Man använder en patenterad teknologi under namnet “Liquid Skin Technology” som är en världsnyhet för simglasögon. Teknologin går ut på att man gjuter simglasögats mjukdel två gånger. Först en hårdare silikon i ramen och därefter en mjukare silikon som har kontakt med ansiktet. Konstruktionen ger ett styvare glasöga med högsta komfort. En annan teknisk nyhet är de konformade linserna vilka gör att man får optimalt synfält. Det nya spännsystemet RAS “Rapid Adjustment System” ger snabb och smidigt justering vid på och avtagning. Spännet sitter fast i kjolen och inte i ramen, vilket förhindrar att linsen böjer sig och vatten tränger in. Glasögonen får på så sätt en ultimat passform.

Tillbehör

Utöver simkläder och simglasögon lanseras även ett brett sortiment av tillbehör. I sortimentet ingår hjälpmedel för teknikträning och styrkeövningar i bassäng, speciellt utvecklade skor med unik avrinningsfunktion, simmössor, badtofflor, badrockar och funktionella träningsväskor.

HEAD kommer under året också lansera simdräkter för triathlon och simning i öppet vatten.