CBM Produkter AB

HEAD Swimming blir huvudsponsor för Vansbrosimningen

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 11:37 CET

Antalet anmälda till Vansbrosimningens lopp slår alla rekord - igen. Mer än 5.000 simmare är i skrivande stund anmälda, vilket är cirka 40 procent fler än förra årets vid samma tidpunkt. Om prognosen står sig blir det nytt deltagarrekord. 2010 var totalt 11.700 simmare anmälda till Vansbrosimningens olika lopp.

Vansbrosimningen är en av världens största simtävlingar och pågår den 8-10 juli 2011 i Vansbro, Dalarna. Loppet är 3 km och simmas i öppet vatten, 2km medströms och 1km motströms. Simningen ingår tillsammans med Vasaloppet, Engelbrektsloppet, Vätternrundan och Lidingöloppet i Svensk klassiker.

I anslutning till Vansbrosimningen arrangeras ytterligare sju simlopp under helgen. NM, JSM och SM i Open Water, 5 km och 10 km. Vansbro Tjejsim, Vansbro Halvsim och Vansbro Ungdomssim.

- “Vi är mycket glada för att vara delaktiga i detta klassiska evenemang. Vansbrosimningen är en viktig del i etableringen av HEAD Swimming i Sverige,” säger Chris Flodén, CBM Produkter, ansvarig för HEAD Swimming i Norden.

“Simsporten har en stor potential. Det gäller inte minst för simning i öppet vatten, som ökar kraftigt. En av orsakerna är det snabbt växande intresset för triathlon som lockar folk att hoppa i vattnet,” fortsätter Chris.

En intressant deltagare i årets Vansbrosimning är HEAD Swimming’s Anna-Carin Nordin. För Anna-Carin är loppet en viktig uppladdning inför hennes stora mål 2011, simningen över Irländska kanalen.

HEAD är ett starkt varumärke inom skidåkning och racketsport och gör nu en stor satsning på simning. Med avancerad teknologi och erfarenhet från MARES dykprodukter lanseras tre olika produktgrupper, simkläder, simglasögon och simtillbehör. Under året kommer sortimentet även breddas med simdräkter för triathlon.