TCO Development

Headset från Plantronics först med ny TCO Certified märkning för headsets

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 11:36 CEST

Plantronics är den första headsetstillverkaren som erbjuder headset som är certifierade enligt TCO Certified Headset 2. Den nya certifieringen som lanseras idag tilldelas headsets som är utformade för maximal prestanda, god användbarhet och med minimal miljöpåverkan. Certifieringen bygger på den existerande märkningen TCO’07 Headsets men med tuffare krav inom hållfasthet, miljö och socialt ansvarstagande för att de certifierade produkterna bättre ska bidra till en hållbar utveckling. Headsets som är märkta med TCO Certified är tredjepartsverifierade för att säkerställa att de uppfyller krav på låga emissioner, låg miljöpåverkan, bra ljudkvalitet och mycket bra hållfasthet.

Det första headsetet som är certifierat enligt den nya TCO-märkningen är Plantronics Savi® 740, det lättaste DECT™ headsetet på marknaden, som erbjuder kontorspersonalen möjligheten att hantera samtal via datorer, fasta telefoner och mobiltelefoner; och smidigt kunna växla mellan dessa tre sätt. Savi® 740 erbjuder användaren upp till 120 meters räckvidd och tre olika sätt att bära headsetet på; över örat, över huvudet och bakom nacken, vilket ger användaren flera alternativ för maximal långsiktig komfort och flexibilitet.
Plantronics var först med att få den tidigare TCO-certifiering för headsets - TCO'07 Headsets - i mars 2007 och för närvarande är det över 100 headsets från Plantronics som bär TCO '07 Headset-märket. Samtliga nya headsets från Plantronics som lanserades tidigare denna månad - inklusive de i Savi 700-serien, Savi 400-serien, CS500 ™-serien samt Blackwire ® 435 - testas nu för att kunna bli certifierade enligt nya TCO Certified Headset 2. Inom det kommande året ska samtliga Plantronics produkter testas för att säkerställa att de klarar kraven i den nya märkningen.

Sören Enholm, VD på TCO Development, säger: Plantronics har tagit ytterligare ett steg för en hållbar utveckling med ett starkt fokus på miljö och användaregenskaper. Plantronics har gjort ett seriöst arbete och visar på ett stort engagemang genom att möta allt fler och tuffare miljökrav och samtidigt uppnå nya höjder inom användbarhet med fokus på både låg vikt och hög hållfasthet. Vi gratulerar Plantronics för deras arbete för hållbar utveckling och är mycket nöjda med att utförde det fösta certifikatet för TCO Certified Headsets 2 till Savi ®740.

Philip Vanhoutte, Senior Vice President och EMEA Managing Director på Plantronics, säger: ”Vi är mycket glada och stolta över att ha fått den nya TCO-märkningen, denna bekräftelse är ett oberoende bevis på vår strävan att designa och tillverka produkter av högsta kvalitet”.

Magnus Ohlin, VD på IsiCom AB, Plantronics Platinum Distributör i Sverige, säger: ”TCO- märkning på Plantronics headset har sedan 2007 betytt mycket för våra återförsäljare och slutkunder, ett kvitto på att Plantronics produkter står för hög kvallitet och är säkra för människor och miljö. Vi är oerhört glada och stolta att vårt nya flaggskepp Savi® 740 är först ut med den nya certifieringen”.

Kontakt:
TCO Development:
Sören Enholm, VD, tel:+46 8 782 9102, soren.enholm@tcodevelopment.com
Annika Overödder, Produktchef Headsets, + 46 8 782 9215, annika.overodder@tcodevelopment.com

IsiCom AB, Magnus Ohlin, VD, Tel: +46 31 67 40 41, magnus.ohlin@isicom.se

TCO Development är företaget bakom TCO Certified och ägs av TCO – Tjänstemännens Centralorganisation. Sedan 1992 har TCO Certified varit den internationellt mest tongivande miljö- och användbarhetsmärkningen för IT-produkter. Sedan 2009 ingår även krav på socialt ansvarstagande. TCO Certified gör det enkelt att välj IT-produkter som är utformade för både användarnas och miljöns bästa.
Sedan 2011 är Grön IT audit ett kompletterande affärsområde för TCO Development. GITauditTM är ett ledningssystem för företag och organisationer som vill strukturera sitt arbete för att minska ITs negativa miljöbelastning, samt bli bättre på att använda IT som miljöteknik.
www.tcodevelopment.se Blogg: www.greenITedge.com

Om Plantronics - Simply Smarter Communications™

Plantronics är en global ledare inom ljudkommunikation för företag och konsumenter. Plantronics har banat väg för nya trender inom ljudteknik i 50 år genom att skapa innovativa produkter som ger människor möjlighet att enkelt kommunicera. Från Unified Communication-lösningar till Bluetooth ® headset, vi levererar kompromisslös kvalitet, en perfekt upplevelse och extraordinär service. Plantronics används av alla företag inom  Fortune 100, samt företag inom utryckning, flygledning och New York Stock Exchange. För mer information: www.plantronics.com.

Om IsiCom AB
IsiCom AB är Plantronics Platinum Distributör i Sverige. IsiCom AB lagerför Plantronics hela sortiment av headset och tillbehör och säljer dessa genom vårt breda nät av återförsäljare runt om i Sverige.