Vårdalstiftelsen

Hearingen 14 februari är inställd!

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 12:54 CET

Den hearing om kunskapsläget inom demensvården som skulle ha anordnats av Vårdalstiftelsen,
Vårdförbundet, Demensförbundet, PRO samt SPF den 14 februari kl 10 - 12  på Westmanska Palatset i Stockholm kommer inte att äga rum.

Anledningen är att regeringen drar tillbaka lagförslaget om skyddsåtgärder i demensvården. Det framgår av ett pressmeddelande från Socialdepartementet den 1 februari.

Socialdepartementet tillägger; ”Bedömningen är att ett fortsatt lagstiftnings-arbete i nuläget kan komma i konflikt med den positiva utvecklingen inom demensvården, som i första hand behöver stödjas och säkras. Propositionen kommer mot denna bakgrund inte läggas.”

Vårdalstiftelsen, Vårdförbundet, Demensförbundet, PRO och SPF välkomnar detta besked om att Socialdepartementet är medvetet om det förändrade kunskapsläget.

- Vi är väldigt glada över att regeringen backar om lagförslaget. Det visar att kunskapsargumenten har fått genomslag. Det kommer att leda till en positiv utveckling för demensvården, säger Vårdalstiftelsens VD Thorbjörn Larsson i en kommentar till beslutet.

Därmed finns det i nuläget inte heller något behov av en hearing kring dessa frågor.

Läs socialdepartementets pressmedelande här >>

För mer information, kontakta:
Thorbjörn Larsson

VD Vårdalstiftelsen 08-545 135 51
Stina-Clara Hjulström
Distriktssköterska, ordförande Demensförbundet mobil 070 553 72 40
Lisbeth Löpare Johansson
Sjuksköterska, vårdstrateg, Vårdförbundet mobil 070 567 44 66
Sten Boström
Sakkunnig i hälso- och sjukvårdsfrågor PRO, telefon 08-701 67 00
Cathrine Swenzén
Kommunikationschef SPF, mobil 0733-89 80 18

Vårdalstiftelsen är en oberoende stiftelse som stödjer forskning inom vård och omsorg. Stiftelsen har varit verksam sedan 1994 och under dessa år gett stöd till både små och stora forskningsprojekt och –program. Totalt har stiftelsen delat ut runt 870 miljoner kronor  till vårdforskning. För ytterligare information, se www.vardal.se.