Heda Skandinavien

Heda Skandinaviens styrelseordförande och Universitetslektor Lars Fälting har tilldelats 2012 års fria pedagogiska pris

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2012 15:09 CEST

De pedagogiska pristagarna väljs utifrån förslag från studenter och kollegor. De slutliga pristagarna utses av en beredningsgrupp som består av två lärare och två studenter från fyra olika nomineringsområden. Bedömningen görs utgående från fyra huvudaspekter: undervisningsinsatser, samverkan med studenter och kollegor, pedagogisk ledning och spridning av goda modeller. Det femte, fria priset delas ut för specifika pedagogiska insatser som universitetet speciellt vill lyfta fram, den här gången gäller det kollegial samverkan och idéutbyte.

– Skickliga och hängivna lärare är en grundförutsättning för att vi ska kunna erbjuda utbildningar av högsta kvalitet. I år har vi haft rekordmånga nomineringar till de pedagogiska prisen – inte minst från studenthåll. De lärare som nu belönas får ett verkligt exklusivt erkännande för sina förnämliga pedagogiska insatser, säger prorektor Anders Malmberg, ordförande i beredningsgruppen.

Prisen delas ut i samband med professorsinstallationen i universitetsaulan den 16 november. Prissumman är 20 000 kronor.

Universitetslektor Lars Fälting vid Ekonomisk-historiska institutionen har tilldelats 2012 års fria pedagogiska pris på temat ”Kollegial samverkan och idéutbyte”.

Lars Fälting har som studierektor, programsamordnare, kursansvarig och lärare utvecklat och drivit gränsöverskridande utbildningar baserade på kollegial samverkan över ämnesgränser. Han har bland annat varit en drivande kraft bakom utvecklingen av Ekonomprogrammet, Masterprogrammet i samhällsvetenskap samt Historikerprogrammet. I detta arbete har hans nytänkande, entusiasm och goda argument främjat idéutbyten och skapat ett gott samarbete mellan medverkande lärare – både vad gäller kursinnehåll, undervisningsformer och administration. Lars har genom dessa insatser starkt bidragit till utvecklandet av bra kurser för studenterna under de ämnesintegrerande terminerna!

Text: Linda Koffmar
Källa: Uppsala Universitet

Fakta Heda Skandinavien AB

Verksamhet: Entreprenör inom områdesskydd i säkerhetsbranschen över hela Sverige