RFSL Stockholm

Hederspris till beroendemottagning och tistelpris till ministern för verklighetens folk

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2009 07:00 CEST

Beroendecentrums nyöppnade hbt-mottagning tilldelas årets Regnbågspris och socialminister Göran Hägglund får årets Rosa tistel när RFSL Stockholm ikväll delar ut ris och ros under Pride Parks invigning.

- Sveriges socialminister har flera gånger under det senaste året visat tydligt att han inte är en minister för alla utan bara för de som lever innanför heternormens snäva ramar, de som han kallar verklighetens folk, säger Anna Söderström, ordförande för RFSL Stockholm.

Prisutdelningen sker ikväll, under invigningen av Pride Park i Tantolunden. Regnbågspriset tilldelas en person eller organisation som påverkar utvecklingen när det gäller hbt-personers livsvillkor positivt.

- Bristande hbt-kompetens är ett problem inom vården och att förbättra den situationen är ett långsiktigt arbete. Under tiden är vårdmottagningar som vänder sig speciellt till hbt-personer en nödvändighet. Framför allt när det gäller denna typ av vård så vet vi att behovet är stort inom hbt-gruppen, säger Anna Söderström

Om priset
RFSL Stockholm tilldelade förra årets Regnbågspris till Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg. Rosa tisteln gick till de läkare och barnmorskor som i en debattartikel i Dagens Nyheter den 22 juni 2008 kritiserade satsningar på ökad kondomanvändning som skydd mot sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter.

För mer information:
Anna Söderström