Nordnet Sverige

Hedgefonder och Sverigefonder förstaval bland privatpersoner

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2003 15:03 CET

Under november månad valde privatpersoner Hedge- och Sverigefonder när de placerade sitt fondkapital. Etta på listan över de 10 fonder som fått in mest kapital blev Kullberg & Spiik Edge som har visat en mycket god avkastning de senaste 16 månaderna. Återigen blev det fonder som visat god avkastning den närmast förestående tiden som drog till sig kapital. Det visar statistik som Nordnet har tagit fram över fondhandeln för november månad.

Intresset för aktiefonder var avsevärt starkare än föregående månad. Sju av de 10 fonderna på topplistan är rena aktiefonder och tre är Sverigefonder.

"Det som är extra spännande att se är att det är 10 olika fondförvaltare som ligger på tio-i-topp listan. Privatpersoner visar återigen att när de kan välja mellan flera olika förvaltare är det de framgångsrika nischförvaltarna med god historisk utveckling som tar det mesta av inflödet" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet.

Nordnets fondtorg erbjuder idag handel i fler än 700 fonder och på Nordnet Hedge erbjuds handel i 13 olika hedgefonder. Fonderna har belåningsgrader upp till 95%. Genom Nordnets fondtorg når privatpersoner hela världens marknader genom de främsta fondförvaltarna.

10 mest handlade fonderna under november 2003

1. Kullberg & Spiik Edge (hedgefond)
2. Gartmore CS Emerging Markets Fund
3. Lynx (hedgefond)
4. ODIN Sverige
5. Lannebo Sverige
6. Länsförsäkringar Penningmarknadsfond
7. Kaupthing Kina
8. Didner & Gerge Aktiefond Sverige
9. Fidelity European Growth Fund
10. Carlson Asian Small Cap

Nordnets mest handlade fonder under novemberr 2003
Källa: Nordnet

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, marknadschef,
08-506 330 30, 0709-697424,
jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu .