Internationella Bekantskaper

Hejfestivalen! tar nationaldagen ett steg längre

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2016 14:30 CEST

På nationaldagen, den 6 juni, blir Orionteatern en plats för att hitta nya vänner när Hejfestivalen! bjuder in nyanlända och etablerade svenskar. På programmet finns liveartister, DJ:s och talare, pingis, foosball, språkkafé, dans, spolen word, kreativ vägg med mera.

- I dag möts vi gång på gång av rubriker som berättar om ovilja och fördomar mot människor som flytt för sina liv. Grannar som bråkar om flyktingboenden, föräldrar som inte vill låta sin barn dela skola med ensamkommande barn. Vi vill visa det samhälle vi som volontärer ser, varje dag, där en majoritet är toleranta och medmänskliga, säger Najma Mohamed, projektledare från Refugees Welcome Stockholm.

Hejfestivalen! är en möjlighet för alla att visa det goda engagemang som finns i Sverige i dag. Det är en möjlighet att träffas, spela spel, ta en fika och mycket mer. Festivalen arrangeras av Refugees Welcome Stockholm, Internationella Bekantskaper och Orionteatern.

Ett stort språkkafé öppnar festivalens dagpass, som pågår mellan klockan 13 och 17 med gratis inträde och öppet för alla åldrar.

Därefter öppnas kvällspasset av arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. På kvällen är åldersgränsen 18 år och inträdet är 200 kronor. Passet har en mer "klubbig" musikfestivalkaraktär. Orionteatern rymmer 300 gäster och hälften av dessa kommer att vara nyanlända personer.

- Vi kommer också att samla in pengar under kvällen och allt som kommer in plus ett eventuellt överskott från själva festivalen kommer att gå till Internationella Bekantskapers och Refugees Welcome Stockholms integrationsarbete samt till Läkare utan Gränsers arbete i flyktingläger runt om i världen, säger Andreas Bjunér, projektledare från Internationella Bekantskaper.

Zinat Pirzadeh kommer att vara konferencier under dagen och bland färdiga artister och dj:s hittills finns bland annat Mange Hellberg, Natali Felicia, Sharks och DJ Masaya.

Allt arbete med Hejfestivalen! görs av volontärer. Både inom arbetsgruppen och på själva evenemanget strävar vi efter en jämställd och flerkulturell fördelning av deltagare och engagerade.

Internationella Bekantskaper är en ideell förening, partipolitiskt och religiöst obunden, som på olika sätt jobbar med integration. Föreningen håller i allt från språkstöd ute i skolorna och läxhjälp i Tensta/Rinkeby till att ordna kultur- och idrottsaktiviteter där nyanlända och personer etablerade i det svenska samhället kan mötas. 2011 vann föreningen Stockholms stads Nelson Mandela-pris.

Refugees Welcome Stockholm är en religiöst och partipolitiskt obunden ideell förening. RWS bildades av volontärer som såg ett behov av att organisera det akuta mottagandet av människor på flykt som anlände till Stockholms centralstation under hösten 2015. Sedan dess har föreningens verksamhet expanderat till att även innefatta opinionsbildning och integrationsarbete. Föreningen verkar för att människor på flykt ska få ett värdigt bemötande och föreningens volontärer känns lätt igen på sina rosa västar.

Kontakt:

Andreas Bjunér, projektledare, Internationella Bekantskaper,
 070-641 99 15, andreas.bjuner@bekantskaper.se
Najma Mohamed, projektledare, Refugees Welcome Stockholm, 076 216 80 30, najma.mohamed@refugeeswelcomestockholm.se

Internationella Bekantskaper är en förening som arbetar med att skapa kontakter mellan personer som talar svenska och personer som vill lära sig svenska för att etablera sig i det svenska samhället.