Svanen

Hela City Gross Svanenmärks

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 09:17 CET

City Gross satsar stort på Sverige och Svanenmärker hela kedjan. Innan 2008 ska alla City Gross stormarknader i Sverige vara Svanenmärkta. Idag Svanenmärks den första City Gross i Växjö.

- När vi växer som kedja växer vårt ansvar för miljön, säger Jonas Andersson, Detaljhandelschef i Bergendahlsgruppen där City Gross ingår.
- Dagens konsumenter är medvetna om vad som händer i världen. Vi som företag vill också göra en insats för miljön. Dels genom de produkter vi säljer men också genom att ta in miljöfrågorna i hela verksamheten.
En Svanenmärkt stormarknad har ett brett sortiment av miljömärkta och rättvisemärkta varor. Man arbetar också med att minska miljöpåverkan vid den dagliga driften av stormarknaden, till exempel genom effektiv energianvändning och avfallshantering. Detta långsiktiga miljöarbete drivs av att hela personalen är engagerad.
På Miljömärkningen Svanen märks ett ökat tryck från hela dagligvaru-branschen och fler kedjor är på gång.
- Svanen är väl anpassad till dagligvaruhandeln och vi är det enda systemet som tar ett helhetsgrepp på miljöarbetet i en butik, säger Karin Carlsson, Affärsområdeschef på Svanen.
- Vår ambition är att det ska finnas en Svanenmärkt butik i varje stad så att alla som vill kan vara med och påverka mot en hållbar konsumtion.

För mer information kontakta:
Jonas P Andersson, Detaljhandelschef Bergendahls, 070- 669 27 14, jonas.p.andersson@bergendahls.se
Karin Carlsson, Affärsområdeschef Svanenbutiker, 08- 555 524 23, karin.carlsson@colabel.se
Anja Grundberg, Presskontakt Svanen, 08-555 524 13, anja.grundberg@ecolabel.se

En lista på alla Svanenmärkta butiker i Sverige finns på www.svanen.nu/butiker
Bilder när City Gross får sin första Svanenlicens finns att ladda ner från www.svanen.nu efter kl 13.00 idag. Där finns även logotyper att hämta.

Om City Gross
City Gross är stormarknader med uttalad låg prisprofil och som med sitt omfattande storhushållssortiment dessutom vänder sig till mindre näringsidkare. City Gross ägs av Bergendahlsgruppen. Den första City Gross öppnade 1993 och idag finns elva stormarknader runt om i landet. www.citygross.se

Om Svanen
Miljömärkningen Svanens vision är ett hållbart samhälle med hållbar konsumtion. Svanen är nordens officiella miljömärkning. SIS Miljömärkning driver arbetet i Sverige på regeringens uppdrag. Verksamheten drivs utan bransch- eller vinstsyfte. Alla Svanenmärkta produkter och våra kriterier finns på www.svanen.nu