Streamio Networks AB

Hela världens blickar mot Vimmerby

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 08:26 CEST

Tillkännagivandet av årets pristagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne - ALMA - ägde rum den 24 mars. Via ALMAs hemsida kunde man följa tillkännagivandet via livesändningen från Vimmerby.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne är världens största barn- och ungdomslitteraturpris. 153 kandidater från hela världen var nominerade och totalt fanns 60 länder och 6 världsdelar representerade. Livesändningen fick stort utrymme på världens största barnboksmässa som arrangerades i Bologna i Italien. Via direktlänk från Vimmerby kunde besökarna i Bologna med spänning följa vem som fick ta del av priset på 5 miljoner svenska kronor. Efter livesändningen publicerades tillkännagivandet on demand på ALMAs hemsida via Streamios system för filmpublicering.

– Det är med glädje vi på Streamio kan vara del i att sprida tillkännagivandet av årets pristagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, säger Joakim Rosenqvist, VD för Streamio.

Joakim Rosenqvist, VD Streamio: 08-501 109 11
Agnes Lidbeck, Informatör Alma: 08-519 264 00

Om Streamio
Streamio Networks AB är ett privatägt företag inom Streaming Media. Streamio är ledande inom webbaserade publiceringssystem för Video på Internet och i mobila terminaler.

På kort tid har Streamio-verktyget visat sig uppfylla de behov som en växande marknad efterfrågar. Bland kunderna finns SAS Sverige, Röda Korset, IDG, Svenska kyrkan, Svenskt Näringsliv, Lindex, Sveriges kommuner och landsting, Electrolux och Scania

Tittare i över 170 länder ser dagligen på webb och mobil-TV publicerat med Streamio.