Sydpoolen AB

Helande stenar på Sydpoolen SPA

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2003 13:10 CEST

Massage med varma och kalla lavastenar är en av nyheterna på Sydpoolen SPA. Behandlingen som i grunden kommer från USA har visat sig vara mycket framgångsrik när det gäller att få ökad cirkulation och avslappning. I USA kallas behandlingen La Stone therapy eller hot stone therapy och har funnits i ett antal år. I Sverige är Sydpoolen bland de första som tar upp behandlingsformen.

"Jag kom i kontakt med behandlingsmetoden under en vistelse på ett SPA i södra England säger Cecilia Hjortfors, ansvarig för Sydpoolen SPA. Jag har sedan provat på behandlingsformen i flertalet variationer på olika anläggningar runt om vi världen."

Lavastenarna är mjuka eftersom de är naturligt slipade. De har utomordentliga egenskaper att kunna bibehålla värme och kyla under en längre tid. Effekten blir att de uppvärmda och nedkylda stenarna ökar cirkulationen i kroppen, reducerar muskelspänningar och ger en djup avkoppling. Stenarna varierar i storlek från ett par cm upp till 15-20 cm i diameter. Olika storlekar på stenarna används till olika kroppsdelar och det unika med stenarna är att de används på flera olika sätt samtidigt; dels placeras de ut på massagebristen så att kunden ligger på stenarna. Stenarna är då placerade så att de hamnar under t.ex. spända muskler utmed ryggraden och under nackmuskulaturen och samtidigt masserar terapeuten med stenarna i handflatorna. Värmen och tyngden från stenarna gör massagen ca. fem gånger effektivare. Stenarna placeras också ovanpå kunden.

Stenarna värms upp i vattenbad till ca. 42 grader men används även kylda och rumstempererade. Är kunden värmekänslig läggs en handduk mellan de varma stenarna och kunden. - Vi kombinerar värmen och kylan från stenarna med klassisk massage och egenskaperna från eteriska oljorna, säger Cecilia Hjortfors. Behandlingen ger en ljuvlig upplevelse som resulterar i total avkoppling.

____________________________________________________
Gör en djupdykning på www.sydpoolen.se för mer information
eller kontakta vår kontaktperson.

Sydpoolen i Södertälje AB, Östra Kanalgatan 2, 152 71 Södertälje

Presskontakt Sara Nilsson, Tel 08-554 428 13, sara@sydpoolen.se