Stockholms Stadsteater AB

Helena Bergström gör Blanche i Linje Lusta

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 14:50 CET

Stella och Stanley bor i en trång tvårummare. Stanley är en pokerspelande kvinnokarl och suput men Stella är kär, gravid och överseende. Från ingenstans kommer Stellas syster Blanche på besök. I hennes kritiska ögon finner Stanley verkligen ingen nåd. Stanley själv avskyr Blanche men är samtidigt attraherad av henne*

Linje Lusta är en av 1900-talets stora klassiker, skriven av en av Amerikas största dramatiker, Tennessee Williams. Den 30 november är det premiär på Stora scenen för Göran Stangertz uppsättning av pjäsen med Helena Bergström i rollen som Blanche DuBois.

- Det handlar om den största av drivkrafter mellan människor - åtrå. Men också om hat, självbedrägeri och lögn. Det finns spännande människoskildringar och ett intressant kvinnoöde säger regissör Göran Stangertz.

- Kvinnor kan inte, och får fortfarande inte visa sig som de är utan är statister i många mäns värld. I Linje Lusta tar Blanche för sig och utmanar den manliga normen. Det är en på djupet feministisk pjäs med en våldsam kraft i själva historien.

Pjäsen utspelar sig i amerikanska södern och Helena Bergström, som spelar Blanche, var själv utbytesstudent i Mississippi som 16-åring.
-Jag har varit "Mississippiexperten" under det här repetitionsarbetet och gett en del praktiska råd t ex vad gäller tårtans utseende, skrattar hon.

- Jag har haft glädjen att få göra många klassiska roller men Blanche är en drömroll. Göran är en ny bekantskap för mig och en mycket varm regissör. Han har hjälpt mig att gå vidare och förbi min tidgare uppfattning om hur jag ska gestalta Blanche.

Helena Bergström kunde senast ses på Stadsteaterns scen i Medea 2006, där hon spelade titelrollen. Helena arbetar flitigt med film och TV och har spelat huvudroller i filmer som Heartbreak hotel, Sprängaren, Under solen, Änglagård, Livet är en schlager och många fler. I februari gör hon regidebut med filmen Se upp för dårarna.

Francisco Sobrado gör Stanley. På Stockholms stadsteater har han tidigare medverkat i Betongsocker och Förortsmys, Snittet och han kan just nu även ses i Jösses flickor - återkomsten. Tidigare har han bl a medverkat i Hela vägen hem på Backa Teater i Göteborg och Romeo och Juliet på TURteatern. På film har vi kunnat se honom i Björn Runges Om jag vänder mig om och Mun mot mun samt i thrillern Den Osynlige.

Elisabet Carlsson spelar Stella. Hon har bl a jobbat på Riksteatern, Orionteatern, Teater Brunnsgatan 4 och Folkteatern i Gävleborg. För biopubliken är hon känd från Grabben i graven bredvid, Fyra nyanser av brunt och i senaste Beckfilmen Skarpt läge. Elisabet har arbetat en hel del med TV och är aktuell i barnprogrammet Allt och lite till. Inom kort får vi se henne i Agneta Fagerström Olssons film Black Island sisters, där hon spelar en av tre huvudroller. Elisabet kan även ses i En fröjdefull jul på Stora scenen.

Samuel Fröler gör Harold. Just nu kan man se Samuel på bio i filmen Exit med Mads Mikkelsen och i SVTs nya fantasyserie Världarnas bok samt i repriseringen av Skärgårdsdoktorn. Han är även aktuell på China Teatern i West Side Story. Tidigare har han t ex spelat i Hamlet på Riksteatern, gjort film och teater i Norge samt medverkat i Livvakterna, Sommaren, Det grovmaskiga nätet, Den goda viljan,Tre kärlekar och Enskilda samtal. Han har också gett ut en soloskiva: Blunda mig till ljus igen.

Göran Stangertz regisserar. Han är också skådespelare och har medverkat i en mängd filmer. Han är sedan 2001 chef på Helsingborgs stadsteater. Han har belönats med två Guldbaggar för sin medverkan i Det sista äventyret och Spring för livet. På teatern har han tidigare spelat Peer Gynt och Mozart i Amadeus. För scenen har han tidigare regisserat ett tiotal pjäser bl a Arthur Millers En handelsresandes död. Fram till 22 november kan Göran ses på Dramaten i pjäsen Blackbird. En pjäs som fortsätter på Helsingborgs stadsteater från januari 2007.

Tennessee Williams (1911-1983). Filmregissören Elia Kazan, som filmatiserat ett antal av Williams pjäser, ska ha sagt
"Everything in his life is in his plays, and everything in his plays is in his life". Williams realistiska skärpa och starka medkänsla är hans specialitet. Mycket hämtade han från sitt eget liv. Hans komplicerade familjebakgrund med en alkoholiserad far, en psykiskt sjuk syster och hans öppet homosexuella levnadssätt kom att forma hans verk. Under stora delar av sitt liv led Tennessee Williams av depressioner som drev honom in i missbruk. Han dog 1983 på ett hotellrum i New York efter mer än tjugo år av alkohol- och drogmissbruk. Han efterlämnade bland annat 25 helaftonspjäser, 40 kortpjäser, 12 filmmanus, ett operalibretto, två romaner, 60 noveller, över hundra dikter och en självbiografi. Han mottog Pulitzerpriset två gånger. 1948 för Linje Lusta och sju år senare för pjäsen Katt på hett plåttak.

I februari är det premiär på Williams Glasmenageriet på Stockholms stadsteater.

LINJE LUSTA
AV TENNESSEE WILLIAMS

Premiär 30 november på Stora scenen

Översättning: Einar Heckscher
Regi: Göran Stangertz
Scenografi & kostym:Peter Holm
Ljus: Torsten Dahn
Ljud: Tomas Bohlin, Niklas Nordström, Markus Åberg
Mask: Kjerstin Elg

I rollerna: Helena Bergström, Francisco Sobrado, Elisabet Carlsson, Samuel Fröler, Lars Bringås, Joakim Gräns, Lilian Johansson, Ola Lindegren, Lena Nilsson, Richard Sseruwagi

Förhandsbild finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se
Föreställningsbilder finns att hämta fr o m tisdag 28 november.

För mer information kontakta:
Ulrika Rattfeldt tel: 08- 506 20 225 eller e-post: ulrika.rattfeldt@stadsteatern.stockholm.se