Svenska Orienteringsförbundet

Helena Jansson kör SM i skidorientering

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 14:10 CET

I orientering är 25-åriga Helena Jansson, Leksands OK, en världsstjärna. Om det vittnar inte minst meriter i form av bland annat ett VM-guld, tre VM-silver, tre VM-brons, tre EM-guld och två EM-brons. I helgen tävlar hon i orientering, men med skidor under fötterna, när SM i skidorientering avgörs i Umeå.

– Det ska bli jätteroligt att delta, men jag är på ingalunda sätt konkurrenskraftig mot dem som verkligen kan åka skidorientering. Jag ska försöka att inte vara i vägen för någon, säger Jansson.

Helt ny inom skidorienteringen är dock inte Helena Jansson. För tre år sedan ingick hon i IFK Umeås lag som blev femma i SM-stafetten och som junior deltog hon i två tävlingar.

– Jag har inga ambitioner med tävlingen, men jag hoppas att det ska bli vackert väder och rolig orientering. Det svåra med skidorientering jämfört med vanlig orientering är att man utöver orienteringen också ska hålla koll på två skidor och två stavar, det går extremt mycket snabbare jämfört med att springa. Jag är grymt imponerad av dem som är duktiga i skidorientering.

På lördag avgörs medeldistans-SM över masstart och på söndag avgörs SM-stafetterna. Totalt är runt 100 skidorienterare anmälda till tävlingarna, som arrangeras av Umeå OK. Det var för övrigt också Umeå OK som för mindre än ett halvår sedan stod värd för medeldistans-SM i vanlig orientering. Och då vann en viss Helena Jansson.

På plats under SM-tävlingarna i Umeå finns flera färska mästare från EM i skidorientering i Lillehammer. I seniorklasserna handlar det om Erik Rost, Peter Arnesson och Helene Söderlund. Erik Rost vann, precis som Helena Jansson, medeldistans-SM i vanlig orientering i fjol och han har nu chansen att med mindre än ett halvårs mellanrum bli svensk mästare i Umeå-trakten i två olika sporter.

Arrangerande Umeå OK:s hemsida

Fakta om Helena Jansson