Centerpartiet

Helena Lindahl: Tomt på förslag från Damberg

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2016 16:59 CET

I dag presenterade näringsminister Mikael Damberg regeringens nyindustrialiseringsstrategi, som man valt att kalla den. Strategin är enligt regeringen tänkt att "bidra till att stärka industrins konkurrenskraft och göra investeringar i svensk industri mer attraktiva".

Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl är kritisk till regeringens initiativ, som hon menar består av vackra ord, men gapar tomt på konkret innehåll.

- Det är ännu en fluffig strategi som kan adderas till raden av ”offensiva satsningar” som regeringen presenterat. 100-klubben, Team Sweden, 90-dagarsgarantin, det saknas inte kreativitet när det gäller att komma på vackra namn, men vad man glömmer varje gång är att fylla orden med innehåll, säger Helena Lindahl.

Någon konkret politik för att få fart på jobben har ännu inte presenterats, trots snart 1,5 år i regeringsställning. Tvärtom, det enda konkreta man lagt fram har motsatt effekt.

- Vad Mikael Damberg inte tar upp är att regeringen höjer skatterna på jobb och företagande med 28 miljarder kronor. Hur det ska stärka industrins konkurrenskraft är en fråga som jag tror näringsministern har svårt att svara på, säger Lindahl.

Centerpartiet är det långsiktiga alternativet i svensk politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.