Forskartorget

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2019 11:35 CEST

PRESSINFORMATION

Forskartorget 2019, monter B05:72

Forskartorget är bokmässans huvudarena för populärvetenskap. I år presenteras 125 forskare, 50 arrangörer och 85 program på Forskartorgets scen. Nu har vi nått halvvägs fram i programmet och presenterar här några highlights för lördagen och söndagen.

Kom och lär dig mer om hur våra hjärnor påverkas av ett samhälle fyllt med skärmar, om hur rymdforskningen ser ut 50 år efter månlandningen, hur mat lagades på 1700-talet och hur kommunicerar djur egentligen? Det och mycket, mycket mer finns att lära i vårt program!

Lördag 28/9

13:15–13:30
Skärmhjärnan
Högt tempo, stress och ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. Hur mycket vi än älskar sociala medier är våra hjärnor inte anpassade till denna livsstil – den är helt enkelt i osynk. I Skärmhjärnan berättar Anders Hansen hur vi tar hand om vår hjärna i dagens digitala samhälle.
Medverkande: Anders Hansen, leg. läkare och överläkare i psykiatri
Arrangör: Bonnier Fakta

14.05–14.20
Rymdforskning: Vad betyder den för oss?Lyssna till trender inom rymdforskningen. Hur förändrar rymdforskningen vårt sätt att se på vår omvärld? Vilka stora rymdprojekt står vi inför? Finns det liv på andra platser i solsystemet eller universum? Vad betyder nya upptäckter för vår bild av oss själva och världen vi lever i? Vilken nytta har vi av rymdforskningen?
Johan Köhler, docent och forskningshandläggare på Rymdstyrelsen
Rymdstyrelsen

14:30–14:45
Såcker Kaka och Hummer Såppa – ur en kokbok från 1780
Ulrika Eleonora Muncks receptsamling skrevs omkring 1780 och innehåller 116 recept på bakverk, desserter, pastejer och andra maträtter. Kokboken tillhör nu den Rettigska samlingen på Skånelaholms slott och är på många sätt typisk för en kategori handskrivna kokböcker som författades av adelns och borgerskapets kvinnor i 1700-talets Sverige.
Medverkande:
Karin Sidén, docent i konstvetenskap och överintendent Prins Eugens Waldemarsudde
Kungl. Vitterhetsakademien

17:30–17:45
Djurens språk
En miljon arter hotas enligt FN av utrotning – och med dem riskerar en enorm värld av liv att gå förlorad. Eva Meijer, filosof och författare, skriver i sin internationellt uppmärksammade bok Djurens språk om kommunikationen bland djuren, en värld som fortfarande delvis är outforskad. Med utgångspunkt i såväl aktuell etologisk forskning som 60- och 70-talens mer radikala nytänkare som Konrad Lorenz skriver hon om varför vi måste släppa människocentreringen och börja lyssna på djuren.
Sverker Sörlin, professor i idéhistoria och Eva Meijer, filosof och författare
Weyler förlag

Söndag 29/9

10:30–10:45
Sant, falskt eller mittemellan?
Årets folkbildare Emma Frans har både vunnit Stora journalistpriset och kallats för Sveriges roligaste tjej. På ett smart, kul och oerhört slagfärdigt sätt missionerar hon för vetenskaplighet och har gjort sig känd för att avslöja myter och faktafel. Nu kommer det att handla om vikten av att inte vara tvärsäker.
Medverkande:
Emma Frans, epidemiolog och forskare på Karolinska Institutet och vetenskapsskribent
Volante

12:35–12:50
Att ha skinn i leken?
Den som inte har något att förlora bör heller inte ha något att säga till om. Med bas i den till synes enkla tesen resonerar Nassim Nicholas Taleb om allt från Trumps framgångar, börshajar som spelar med spararnas pengar, krigshetsande hökar och förhatliga bokrecensenter till det fina med Hammurabis lagar.
Medverkande:
Nicholas Taleb, doktor i ekonomi och författare
Volante

13:45–14:00
Pirater i 1800-talets malajiska övärld
Den malajiska arkipelagen (dagens Indonesien, Filippinerna och Malaysia) var i början av 1800-talet ett av de farligaste och mest pirattäta områdena i världen. Detta är en okänd sida av sjöröveriets och kolonialismens våldsamma historia.
Medverkande:
Stefan Eklöf Amirell, ordförande för Svenska Historiska Föreningen och docent i historia
Linnéuniversitetet

15.10–15.25
Jakten på jordens tvilling

Carina Persson, docent i astrofysik på Chalmers, berättar om jakten på jordlika planeter som kan hysa liv. Mätningarna av de osynliga planeterna kräver rymdteleskop med extremt känsliga instrument. I höst är det dags för uppskjutning av ett europeiskt rymdteleskop – CHEOPS – som kommer att ge ny kunskap om små exoplaneter.
Carina Persson, docent i astrofysik, Chalmers tekniska högskola
Rymdstyrelsen

Forskartorget är ett forum som tillsammans med universitet, högskolor, stiftelser, myndigheter, företag, organisationer och bokförlag presenterar ett tvär- och populärvetenskapligt program.