Linotol

Helhet skapar kvalitet – och lönsamhet

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2018 08:44 CET

Ett bra golv kräver ett helhetstänk. Allt från arkitektens ritningar till ingenjörens mätningar, materialval, tidsaspekt och ett gott gediget hantverk.

Det är helhetslösningen som lagt grunden för Linotols framgångar. Under de senaste tre åren har omsättningen mer än fördubblats, från knappt 250 miljoner till en prognos på drygt 500 miljoner för innevarande år. Och det ser inte ut att vara någon hejd på utvecklingen. Order strömmar in och nya marknader öppnar sig.

– Vi växer för att vi är ett personligt företag. Vår idé handlar om ´business is local´, affärer är lokala, och det ger resultat. Enbart under de senaste åren har vi öppnat flera nya kontor för att komma närmare kunden, säger vd Michael Larsson.

Hundra procent återköp

Enligt Linotols kundundersökningar är det enkelheten i kundrelationen och helhetskompetensen inom golventreprenader som kunderna uppskattar. Företaget har så gott som hundra procent återköpskunder vilket tyder på att kunderna är nöjda och har fortsatt förtroende.

Linotol har alla resurser inhouse, hög kompetens på alla nivåer och maskiner för alla utföranden. Konstruktörer och ingenjörer som ritar och gör beräkningar. Erfaren personal och högteknologiska maskiner för såväl konstruktion som gjutning av betonggolv, slipning, design, plattsättning, beläggning, underhåll och entrézoner.

– Det krävs flera entreprenörer för att producera och färdigställa ett golv. Som uppdragsgivare ska du kommunicera med vart och ett av företagen och om det går åt pipan skyller de på varandra. Linotol har allt under ett och samma tak.

– Det säger sig självt att det blir mycket enklare kommunikation för kunden och en total garanti av utförandet. Sedan för det även med sig kostnadseffektivitet och tidsbesparingar som grädde på moset.

Michael Larsson tycker att Rusta centrallager i Norrköping är ett bra exempel där Linotol gjorde allt från ax till limpa. Linotol stod för konstruktionsritningar och all projektering fram till färdigt anlagt golv med ytbeläggning. Inom kort ska Rusta bygga ut sitt lager ytterligare och i det sammanhanget är Linotol en självskriven partner.

Bra golv behöver inte kosta mer

Michael Larsson gillar att jobba i byggbranschen. Det som produceras ska hålla i tid och otid. Kvaliteten på ett betonggolv är som en hissvajer säger han. Om man börjar dumsnåla och pruta på kvaliteten är man ute på tunn is. Om hissvajern är anpassad för fem personer i hissen och en dag stiger det in sju personer... Det är så vi tänker när vi producerar golv - det ska hålla för det oförutsedda och överträffa kundens förväntningar.

– Det är som vi brukar säga: Bra golv behöver inte kosta mer. Det krävs bara att det görs bra… Därför är den svenska och europeiska byggstandarden ett måste i all produktion.

– Vi är väldigt noga med att inte säga ja till alla uppdrag bara för att det är ett uppdrag. Det krävs att det är rätt uppdrag utifrån kvalitetsbeskrivning och vår egen organisationsstruktur. Är det inte rätt för oss och våra förutsättningar, avstår vi hellre, avslutar vd Michael Larsson.

För bilder, besök, information kontakta:

Informationschef Pether Skoglund,
tel. 070 554 98 33
mail: pether.skoglund@linotol.se

Linotol är Skandinaviens största leverantör av golvlösningar – för kommersiellt, offentligt och industriellt bruk samt för större bostadsprojekt. Vårt erbjudande omfattar både nyproduktion och reparation av golv. Vi är idag den enda aktören i Skandinavien som arbetar med hela spektrat av lösningar, från golvkonstruktion till alla typer av ytbeläggningar.