Hållbar utveckling Väst

Heliga julskinkor och cykelmeck i årets Miljöjulkalender

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 13:50 CET

Årets upplaga av miljöjulkalendern är minst sagt bred. I år satsar vi på inspirerande artiklar som handlar om allt ifrån hur man kan bygga om sin cykel till elcykel, alternativ till den heliga julskinkan samt till ett gäng kvinnor som tjänar pengar på vindkraft. Miljöengagerade experter och lekmän från Västsverige delar med sig av sina tankar och tips för mer hållbar jul.

Redan den 30 november tjuvstartar kalendern med tips på smarta julbord. Därefter kommer nya artiklar att publiceras dagligen från 1 december fram till julafton. Kalendern är ett samarbete mellan ett 20-tal kommuner i Hållbar utveckling Västs Kommunnätverk för Hållbar utveckling och delfinansieras av Länsstyrelsen och Västra Götalandsregionen.

Två personer som har ett djupt miljöengagemang är Lars Bäckström, landshövding i Västra Götaland och Gert-Inge Andersson, ordförande i regionstyrelsen för Västra Götalandsregionen. -Vi vill ha en jul som varar mer än till påsk, vi vill ha ett uthålligt julfirande som är en del av ett uthålligt samhälle, både socialt och miljömässigt, säger Lars Bäckström. För sin egen del så tycker han att tid är den bästa julklappen vi kan ge varandra men att det är viktigt att vi också unnar oss saker. Gert- Inge Andersson menar att vi har mycket att vara stolta över i vår region med en rik och varierande natur och en prioriterad fråga är ett hållbart samhälle i samklang med tillväxt och utveckling. Julen är för honom den viktigaste högtiden och han njuter av familjens sällskap.

Följ kalendern på http://www.miljojulkalendern.se/

Kontaktpersoner:

Karin Holm

Kommunikatör, Hållbar utveckling Väst

0705-331544, karin.holm@hallbarutvecklingvast.se

Lisa Ossman

tf Verksamhetsledare, Hållbar utveckling Väst

0707-83 80 70, lisa.ossman@hallbarutvecklingvast.se

Gert-Inge Andersson

Ordförande regionstyrelsen Västra Götalandsregionen

0706-81 79 10 gert-inge.andersson@vgregion.se

Lars Bäckström Länstyrelsen i Västra Götaland

0705-23 98 80 lars.backstrom@lansstyrelsen.se

Hållbar utveckling Väst är regionalt energikontor i Västra Götaland. Vi driver på utvecklingen mot ett hållbart samhälle och verkar genom samordning, nätverksbyggande och projektledning. Våra målgrupper är i första hand länets kommuner, men även företag och organisationer. Vi samordnar kommunernas energi- och klimatrådgivare och driver ett kommunnätverk för hållbar utveckling med 25 medverkande kommuner

Kommunerna som medverkar i Miljöjulkalendern: Alingsås, Bengtsfors, Borås, Dals-Ed, Falköping, Färgelanda, Hjo, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Lysekil, Mariestad, Mellerud, Orust, Skövde, Sotenäs, Stenungssund, Tanum, Tjörn, Tranemo, Trollhättan och Ulricehamn

www.hallbarutvecklingvast.se

Läs gärna vårt nyhetsbrev – anmäl dig på vår webbplats!