Dunkers Kulturhus

Helsingborgsfoton, jazz, barock och samtal med fotbollsmamma

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 14:01 CEST

Vecka 17 2009 på Dunkers kulturhus

Under veckan fylls Dunkers kulturhus av en rad olika arrangemang. Först ut är en fotoutställning med 800 Helsingborgsbilder från 1940-tal fram till 1985. Det blir två konserter, dels med det unga och omtalade bandet JazzAttacks, dels med barockorkestern Ensemble 1700. Dessutom ett extrainsatt Samtal på Dunkers med fotbollsmamman Ulla Geertsen-Elm.

Med Helsingborg i sökaren

Helsingborgs museers samlingar har växt betydligt genom att två av stadens fina fotoateljéers bilder skänkts till Kulturmagasinet. Det handlar om Lindberg Foto och om AB Helsingborgs-Bild. Båda ateljéerna verkade under senare hälften av 1900-talet. I utställningen på Dunkers kulturhus visar vi fantastiska tidsdokument och bildpärlor ur dessa fotosamlingar - en sann nostalgitripp med 800 bilder från Helsingborg från 1940-tal och fram till 1985.

Vernissage: 23 april kl 17-19. Fri entré.
Utställningsperiod:
24 april - 1 november 2009

Plats: Lokalen, Stadshistoriska hallarna, entréplan på Dunkers kulturhus

Mer info och intervjumöjlighet: Lena Wilhelmsson, utställningsproducent Dunkers kulturhus 042-107575, lena.wilhelmsson@helsingborg.se

JazzAttacks

Dom har blivit kallade Sveriges främsta unga jazzband för sin förmåga att försvara jazzens traditioner samtidigt som de tillför något nytt. I andra sammanhang kallas de "bäst i den svenska hiphopklassen". Förmågan att lika respektfullt som hänsynslöst blanda intryck från calypso, rumba, jazz, rock, pop, hiphop och reggae gör att publiken aldrig tröttnar på att uppleva JazzAttacks lika sprudlande som kaxiga show.

På scen: Oscar Olin (rap/sång), Ninjo Bergström (rap/sång), Jesper Abelin (gitarr), Martin Tuvesson (saxofon), Andreas Baw (trummor), Markus Hängsel (bas), David Hahne (percussion)

Datum: fredag 24 april 2009

Tid: 19.30

Plats: Teatersalen, Dunkers kulturhus

Entré: 160 kr, barn/stud 80 kr

Mer info och intervjumöjlighet: Niels Christensen, musikproducent, Dunkers kulturhus, tel +45 23 25 25 15, niels.christensen@helsingborg.se

Webb: www.jazzattacks.blogspot.com

Pressbiljett: För pressbiljett till konserten, kontakta receptionen tel 042-10 74 00 alt Karolina Falkheimer, informationschef Dunkers kulturhus, 042-107484 alt karolina.falkheimer@helsingborg.se

Arr: Dunkers kulturhus och Jazz i Helsingborg

Ensemble 1700 - Sveriges nyaste och hetaste barockorkester

I Ensemble 1700 samlas ett femtontal av Sveriges främsta musiker på tidstrogna instrument under ledning av den dynamiske cembalisten Göran Karlsson. Debuten skedde 2006 och Lennart Bromander i Skånska Dagbladet konstaterade: "Bättre kan det inte bli." Göran Karlsson är en av Skandinaviens ledande cembalister och dirigenter inom den tidiga musiken. Han har fått mycket fina recensioner för ett flertal uppsättningar på Norrlandsoperan och Vadstenaakademien. Vi får höra fyra olika konserter av Albinoni, Bach, Vivaldi och Telemann med ensemblens egna musiker i solistroller: Fredrik From, violin; Per Bengtsson, oboe och David Gammelgård, cello.

Datum: söndag 26 april 2009

Tid: 17.00

Plats: Konsertsalen, Dunkers kulturhus

Entré: 160 kr, barn/stud 80 kr

Mer info och intervjumöjlighet: Per Nyrén, ordf i Helsingborgs Kammarmusikförening 0435-20355, per-nyren@telia.com

Webb: www.ensemble1700.com

Arr: Helsingborgs Kammarmusikförening och Dunkers kulturhus

NYINSATT! - Samtal på Dunkers med Ulla Geertsen-Elm och Ken Olofsson Fotbollssagan om bröderna Elm har just börjat. David, Viktor och Rasmus blev svenska mästare 2008. Sedan dess är Viktor proffs i Holland, Rasmushar gjort succédebut i landslaget och många menar att David är den främste. Men vägen har inte varit enkel för dem. Någon har utsatts för mobbning och en annan har inte platsat i pojklaget mm. Då har framför allt mamma Ulla, lärare, ryckt in och på sitt pedagogiska sätt hjälpt dem. Hela idrottssverige följer med stort intresse fortsättningen på denna saga.

Till Dunkers kulturhuskommer mamma Ulla för att i"Samtal på Dunkers"berätta om hur hon och sönerna lyckats. Samtalet leds av Ken Olofsson, Helsingborgsson, på TV-sporten, journalist och författare. Han harbl a skrivit den nyutkomna boken om Sveriges store fotbollsledare, Lennart Johansson.

Datum:måndag 27 april
Tid:

Plats: Dunkerskulturhus,Teatersalen, plan 2

Entré: 80 kr, 65 kr med Kulturkortet, 60 kr med HD-passet

Mer info:Åsa Bergström Bengtsson, IT-bibliotekarie,Dunkerskulturhus, +46(0)70-332 74 36 eller Arne Johansson, Bokförläggare, NordJem +46(0)42-12 19 54