Besöksliv

Helsingborgskock klar för semifinal i Vassaste Kocken

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 13:08 CEST

Semifinal 1 i Vassaste Kocken avgörs på Menigos höstmässa på Kistamässan i Stockholm den 6 oktober klockan 13.

Helsingborgskocken Johan Tvingstedt har för andra gången kvalificerat sig till tävlingen. I förra Vassaste Kocken såg han länge ut som en vinnarkandidat och vann flera delsegrar men föll sedan snöpligt i grenen precisionsportionering av fisk. Det är med andra ord en revanschlysten Tvingstedt som ställer sig i startblocken på onsdag.

Nykomlingar blandas med rutinerade tävlande och en enda kvinna är har kvalificerat sig - Malin Falkman från Skellefteå.

Den andra semifinalen avgörs i Malmö den 26 oktober. Vilka åtta som kvalificerat sig dit avslöjas efter semifinal 1.

Vinnarna i respektive semifinal tar sig direkt till finalen som går den 2 februari på mässan Easyfairs Restaurangexpo den 2 februari 2011. Dessutom kvalificerar sig ytterligare fem från semifinalerna till finalen utifrån resultat. Dessa sju ställs mot titelförsvararen Simon Tennemo.

Deltagare i semifinal 1 Vassaste Kocken 2011

Filip Berti, Restaurang Imperiet, Stockholm

Gilberto Diaz, Global Gastronomi, Örebro

Malin Falkman, Hotell & Café Victoria, Skellefteå

Kennie Lannér, O’Learys, Umeå

Tobias Persson, First Hotel G, Göteborg

Daniel Pettersson, Svarta Örnshuset, Halmstad

Thomas Sjögren, Salt & Sill, Tjörn

Johan Tvingstedt, Vikens Hamnkrog, Helsingborg

Om Vassaste Kocken
Vassaste Kocken arrangeras av branschtidningen Restauratören och är en tävling i hantverksskicklighet. Priset till vinnaren i finalen är 25 000 kronor. Mer information hittar du på www.restauratoren.se/vassaste.

För ytterligare frågor kontakta tävlingsansvarige Mattias de Frumerie på telefon 08/762 74 42 eller e-post m.defrumerie@restauratoren.se

Huvudsponsorer: Menigo, Restaurangassistans och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR)
Leverantörer: JA Sundqvist, Segers, Restaurang Akademien, Aquavit och Gastronord.

Kontaktinfo till Johan:

Johan Tvingstedt

Vikens Hamnkrog, Helsingborg

Mobiltelefon: +46 704 968673

Telefon arbete: +46 42 237303

Restauratören finns som prenumererad papperstidning och på www.restauratoren.se. Tidningen en upplaga på 9 100 ex (TS-kontrollerad upplaga 2009). Den riktar sig till ledande personer inom hotell-, restaurang- och besöksnäringen. Tidningen anordnar även kocktävlingen Vassaste Kocken, mentorprogrammet Kulnet och branschresor.