Dramaten

Helvetet är minnet utan makt att förändra utgår tillsvidare

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2004 16:01 CEST

Jonas Gardells succépjäs Helvetet är minnet utan makt att förändra, med Lena Nyman och Marie Göranzon i huvudrollerna, har under hösten skjutits upp på grund av sjukdom i ensemblen. Beslut har nu fattats och pjäsen kommer inte att återupptas på Dramatens repertoar tillsvidare. Förhoppningen är att pjäsen kommer att spelas vid ett senare tillfälle.

Istället spelas Jan Waldecranz Lovebombing med Lena Endre och Reine Brynolfsson, Peter Birros Arbetarklassens sista hjältar med Börje Ahlstedt och Mikael Persbrandt samt August Strindbergs Kamraterna med bland andra Thomas Hanzon och Sofia Ledarp på Dramatens Lilla scen.

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.

AVSÄNDARE
Ulrika Nilsdotter Geiger