Historiska museet

Hembygdens helg på Historiska

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 10:10 CEST

Den 23-24 oktober hålls Hembygdens helg på Historiska museet i Stockholm. Man får möta hembygdsrörelsen, lära sig att koka den bästa rödfärgen, träffa experter på byggnadsvård, lyssna på kulturministern och se önskeföremål från olika bygder i Sverige – föremål som normalt inte visas på museet.

I Historiska museets entréhall hålls en marknad med lokala specialiteter och Gysinge Byggnadsvård finns på plats och svarar på frågor om byggnadsvård. Man får prova på att måla med linolja, kitta fönster och vårda skurgolv. På museets innergård får man vara med och koka den bästa rödfärgen och här visas även hantverk som till exempel smide.

På lördagen presenterar kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth regeringens politiska inriktning under programpunkten med temat ”Den folkliga kulturen och kulturarvet” kl. 13. Helgprogrammet omfattar även hembygdsforskning på nätet, visningar av utställningen Sveriges Historia – om de senaste 1000 åren, föredrag om Hembygdsgårdar och så delas Sveriges Hembygdsförbunds kulturpris Kulturhammaren ut. Hembygdsföreningar har under helgen möjlighet att se ett föremål från just deras hembygd som normalt inte visas på museet. De har i förväg skickat in ett önskeformulär där de angett vilket föremål de vill få framplockat, ett föremål som sedan visas upp av museets experter.

Pressbilder finns att ladda ner på www.historiska.se/pressmeddelanden

För mer information

Henrik Axiö, seniorrådgivare Sveriges Hembygdsförbund, telefon 08-34 55 11, mobil, 0705-21 17 01 e-post henrik.axio@hembygd.se

Ulrika Mannberg Günther, pressansvarig Historiska museet, e-post ulrika.m.gunther@historiska.se telefon 08-519 557 31, mobil 070-601 45 07.

Program för hembygdens helg 23–24 oktober kl. 11–17.

• Marknad och informationstorg för hembygdsrörelsen i museets entréhall och färgkokning och hantverk på museets innergård.
  • Byggnadsvård i hembygdsgård. Gysinge Byggnadsvård finns på plats och svarar på frågor och diskuterar god byggnadsvård.
  • Hembygdsforska på nätet. Man får möjlighet att själv söka information om kulturarv i olika databaser på nätet och Sveriges Hembygdsförbund hur föreningar kan synas på nätet.
  • Kl. 12–16. Visning av önskade hembygdsföremål. Museets experter visar föremål som normalt inte visas, men som olika hembygdsföreningar önskar se.
  • Kl. 12.15–12.35 Stora boken om familjebilder ­– föredrag med författaren och fotohistorikern Björn Axel Johansson som ger tips för att underlätta identifiering av äldre fotografi vid släktforskning.
  • Kl. 12–16 Introduktion av utställningen ”Sveriges Historia” varje hel och halv timme med start kl. 12 – upplev de senaste 1000 åren, möt kända och okända människor, föremål och miljöer.
  • Kl. 13–16. Familjekul i sagorummet Yggdrasil – lekar från förr, skrivkonstens utveckling mm.

Lördag den 23 oktober

• Kl. 13.00– 14.30 Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth presenterar regeringens politiska inriktning. Samtal med tema: Den folkliga kulturen och kulturarvet. Vilket gehör har de som arbetar för hembygdens kulturarv hos politikerna? Ett samtal följer mellan bl.a. Per Svedberg (s) från riksdagens kulturutskott och Jan Nordwall, SHF:s generalsekreterare.
  • Kl. 14.30–15.00 Kulturhammaren, som är Sveriges Hembygdsförbunds kulturpris, delas ut.
  • Kl. 15.00-16.30 Tema: Hur berättar vi vår historia så att den inkluderar alla? Historiska museets chef Lars Amréus berättar om museets satsning på utställningen Sveriges Historia. Vilka frågor och val som museet har ställts inför i arbetet med utställningen. I samtalet deltar även Edna Eriksson, Sombrero kommunikation och Maria Björkroth som är hembygdkonsulent i Dalarna och har doktorerat på hembygdrörelsens historia.

Söndag den 24 oktober

• Föredrag och samtal kl. 13, 14 och 15. Tema: Hus med historia – en nyckel till det lokala kulturarvet? Här presenteras olika frågeställningar i projektet Hus med historia, till exempel hembygdsgårdarnas roll i dagens samhälle. SHF:s vice ordförande, byggnadsantikvarie Ingela Broström, departementssekreterare Fredrik Linder från Kulturdepartementet, Svenska Byggnadsvårdsföreningen med flera deltar.

Statens historiska museum, Besöksadress: Narvavägen 13-17 Stockholm, Tel: 08-519 556 00, Webb: www.historiska.se