Coop

Hemkunskapslärare belönas med Coops Stora Matpris

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2003 12:41 CEST

Monika Mårtensson, hemkunskapslärare vid Sannaskolan i Göteborg, mottog idag Coops Stora Matpris och en prischeck på 60 000 kronor vid en ceremoni i Stockholm. Priset är Sveriges största matpris och delas ut till någon eller några eldsjälar som "dokumenterat ett brinnande matintresse och medverkat till att sprida matglädje i Sverige".

- Monika Mårtensson har under många år spridit matkunskap och matglädje till framtida konsumenter, barn och ungdomar. Hon har lyckats tända matlagningsgnistan hos sina elever och är en riktig folkbildare, motiverar juryns ordförande Christina Möller, chef för Coop Provkök.

Monika Mårtensson har, till och från i 27 år, arbetat inom läraryrket. Med kreativa undervisningsidéer och brinnande intresse för matlagning vill hon påverka eleverna så att de klarar vardagslivet.

- Många barn och ungdomar får inte stöka till i köket hemma, säger Monika Mårtensson. Jag brukar säga, låt eleverna hålla på, de kanske kommer på något bra. De måste våga använda spisen, fortsätter Monika Mårtensson

Prissumman på 60 000 ska användas till en resa till världskonferensen för Home economics i Japan nästa år.

Tidningen Mersmaks läsare har under hösten 2002 nominerat ett stort antal eldsjälar från hela landet, både vardagshjältar och mer kända matpersonligheter. Monika Mårtensson var en av åtta som valdes ut till finalen. Under maj och juni har svenska folket kunnat rösta på finalisterna via tidningen Mersmak och www.coop.se.

Coop Sverige AB delar ut det årliga matpriset för att uppmärksamma alla folkbildare, människor som gör skillnad för maten, och som sprider kunskap och glädje kring maten i Sverige. Priset delades ut första gången 2001. Förra årets vinnare var Tina Nordström, känd tv- personlighet.

Juryn för Christina Coops Stora Matpriset 2003 är Möller, chef för Coop Provkök, Sander Johansson, matmästare på Coop Sverige, och Carl Jan Granqvist, professor vid högskolan i Stavanger.

Ytterligare upplysningar
Christina Möller, chef Coop Provkök, 08-743 16 08
Anna Marinder Jacobsson, informatör, Coop Sverige AB 08-743 15 12 (även pressbilder från prisutdelningen)