Västarvet

Hemslöjdslöven på Liljevalchs ger minst 9 000 träd till östra Afrika.

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 06:45 CEST

Tvåtusen löv, gjorda av människor från hela landet, bildar tillsammans en skog och ett kollektivt konstverk på Hemslöjdens jubileumsutställning på Liljevalchs. Löven auktioneras just nu ut på Tradera och redan innebär budgivningen att 9 000 nya träd kan planteras genom Vi-skogen i östra Afrika.

I juni började budgivningen om de 2 000 slöjdade löv som ingår i Hemslöjdens uppmärksammade utställning på Liljevalchs. Auktionen, som avslutas den 2 september, sker på Tradera och intäkterna går oavkortat till Vi-skogens arbete med trädplantering och fattigdomsbekämpning i östra Afrika.

– Det känns otroligt roligt med alla lövmakare som med sin kreativitet, kunskap och tid har skapat ett gemensamt konstverk och att löven har väckt så stort intresse. Löv som genom att säljas stöder Vi-skogens arbete i östra Afrika, säger Hemslöjdens generalsekreterare Kerstin Andersson Åhlin.

Till dags dato har budgivarna och lövmakarna bidragit till att samla in hela 180 000 kronor till Vi-skogen. Mycket talar för ett betydligt högre belopp när auktionen är slutförd. För att lägga ett bud besöker man www.tradera.com och söker på Hemslöjden 100 år. Såväl privatpersoner som organisationer och företag kan buda. Lägsta bud är 100 kronor och köp nu-priset är satt till 1 500 kronor per löv.

– Det är fantastiskt med Hemslöjdens initiativ att skapa en lövskog som genom auktionen på Tradera bidrar till att träd planteras i östra Afrika. Träd som är bra både för klimatet och ger mer mat och större inkomster för människorna, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Vi-skogen.

Lövtoppen:

1. Lena Edgar, Örebro län, löv nummer 1142, 1 625 kronor = 81 nya träd i östra Afrika.
  2. Göran Ljunggren, Jönköping län, löv nummer 308, 1 625 kronor = 81 träd i östra Afrika.
  3. Marie Bylund, Hallands län, löv nummer 254, 1 575 kronor = 79 träd i östra Afrika.
  4. Wille Sundqvist, Västerbottens län, löv nummer 1 490, 1550 kronor = 78 träd i östra Afrika.
  5. Lennart Sohlman, Stockholms län, löv nummer 506, 1 500 kronor = 74 träd i östra Afrika.

Info om hur man budar på ett löv finner man här: http://hemslojden100ar.se/utstallningar/liljevalchs/ser-du-loven-for-alla-trad/

I Västsverige samlades löven in på Bohusläns museum i Uddevalla, på Slöjdens hus i Skövde och på Borås museum av konsulenterna på Slöjd i Väst.

Fakta:

I år firar Hemslöjden 100 år med en rad evenemang och utställningar runt om i landet. Kronan på verket är utställningen Hemslöjden på Liljevalchs, där en viktig del är det kollektiva konstverket Ser du löven för alla träd, som pågår från 6 juni till 2 september på Liljevalchs i Stockholm. Det är ett demokratiskt verk där alla som anmälde sitt intresse för att bli lövmakare har klätt, fyllt, smyckat och utformat sitt eget löv.

Pressbilder, vänligen besök Liljevalchs hemsida:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Björklund

Kommunikatör, Hemslöjden 100 år

Tfn: 08-54 54 94 58 / 070-890 94 58

E-post: per.bjorklund@hemslojden.org
Webb: www.hemslojden100ar.se

Tobias Havaas
Länshemslöjdskonsulent Slöjd i Väst / Västarvet
Tfn: 0522-656519
E-post: tobias.havaas@vgregion.se

Västarvet är Sveriges största förvaltning för natur- och kulturarv. Genom förebyggande och konsultativa insatser med fokus på kulturmiljö, naturvård, arkeologi, konservering och slöjd bevarar vi natur- och kulturarvet - men bedriver också ett framtidsinriktat utvecklingsarbete i hela Västra Götaland.

Västarvet driver verksamheten på Bohusläns museum, Göteborgs Naturhistoriska museum, Lödöse museum, Forsviks Bruk, Slöjd & Byggnadsvård, Vänersborgs museum, Vitlycke museum och Västergötlands museum. Läs mer om Västarvet på www.vastarvet.se